Sir William Lyons, Jaguar Cars
Jaguar R-D6 er et signal om hva som kommer av superbiler i framtiden. Jaguar er allerede blandt pionerene når det gjelder lette karosseri og viderefører dette i denne superbilen, som skal være den mest kompakte fireseteren fra selskapet noensinne. Bilen er utstyrt med en 2,7 liters 6-sylindret dieselmotor, hjulpet av to propeller. Denne pakken gir omkring 230 hk og massive 500Nm, som skal kunne dra bilen fra 0-100 på under 6 sekunder. Diesel er framtiden, spås det, og flere av de store produsentene legger mer og mer vekt på dette drivstoffet. Og det er en av grunnene til at R-D6 eksisterer, for å vise at Jaguar og Ford har gjort leksa si.
Motoren som står i R-D6 er en tunet utgave av den som etterhvert skal inn i neste års S-type.
Karosseriet er konstruert etter samme lest som XJ, lett, stivt, robust og i 100% aluminium og komposittmaterialer. Selv om karosseriet skiller seg en del fra andre Jaguerer, levner det lite tvil om opphavet. Den lyser "katt". Størrelsen er kanskje den største overaskelsen. Et overordnet mål var å lage en skikkelig fireseter, uansett hva det måtte koste av plass. Prisen ble en litt bredere og høyere bil enn man hadde sett for seg, men likevel har bilen beholdt den lave profilen. Fasitløsningen på en romslig kupé er å legge hjulene så langt ut i hjørnene som mulig, og det har de gjort her. De massive hjulene tar likevel plass. 21 tommers alufelger og knapt målbare gummilister (275/30) til dekk er trendy blikkfang og er ikke uvanlig på prototyper, det er ikke sikkert vi ser dette på bilen om den en gang blir satt i produksjon. Lyktene er et annet blikkfang. Framme og bak benyttes LED-lamper som gir bilen et skummelt oppsyn. Dette er ikke en bil jeg ville møtt i en mørk bakgate.
Interiøret er som det skal være. 8 mm tykt sallær, valnøtt og aluminium. Fotstøtter i tre, gir deg muligheten til å parkere føttene standsmessig og en ide om hvor lett denne bilen kunne vært, om den ikke var så fordømt britisk. Fult utstyrt veier den nesten halvannet tonn, og trenger de kreftene den har.
Mens vi venter på den store dagen (om den kommer) kan vi kose oss med noen bilder av en av de mest spennende modellene vi har sett på denne siden av tusenårsskiftet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar