1. okt. 2002

Første Honda-Mini i Norge

Honda i Mini? Yes! Og det har vært en hot ting å gjøre i flere år. Hva sier du til over 100 gamp i beste japanske kvalitet under panseret på din Mini? Slike ting er liksom ikke samtaleemne her på berget. Vi har bestemmelser for alt som kan gi begrensninger og derfor kjører så mange av oss ulovlig, gjerne med dobbelt så mange watt enn det som står i vognkortet. Det er ei mølle man skal igjennom for å få godkjent selv den minste ting og når godkjenningen avhenger av hvem du treffer på biltilsynet, er det også rein gambling å gå i gang med større operasjoner. I England har flere og flere ettehvert begynt å bygge om sine gamle travere til halv-japanere. Honda's V-Tec er en liten og svært effektiv kraftpakke, som til tross for mitt øyemål, glir rett ned i nesa på en Mini. Man må kappe litt her, sveise litt der og forlenge frontpartiet litt, men så er det plankekjøring. Har man en Mini Clubman er det enda enklere, men da kan man jo gå for en Rover V8...

Innrøm det; 170 hk. 0-100 på null komma vips og Honda-stempelets garanti for utallige morsomme mil i årevis framover. Det høres bra ut. Ikke stuereint kanskje, men morsomt å leke med tanken. Vel, det får bli med tanken. Ingen vil vel få godkjent et slit mirakel i pottitland? Joda! Akkurat i disse dager er den første V-tec'en i ferd med å føre en norsk Mini ut på landeveien.

Christian Nesset Dimmen har importert en ferdig bygget bil fra England og vil, etter egne utsagn, få den godkjent etter små justeringer. Biltilsynet, som det enda kalles så ekkelt, jobber etter prinsipper, hvilket betyr at om én bil går gjennom, skal neste gå like greit. La oss alle be for unge Dimmen og V-tec-prosjektet!

Christian fikk selv tak i bilen fra britiske Watsons Specialist Car Centre i Wakefield, nær Leeds, et firma som har spesialisert seg på denne typen ombygging. Han fikk den for £6000 etter pruting på noen rustne kanaler og andre småfeil. I tillegg måtte han ut med £500 for å få byttet fra glassfiber-flipfront til stålfront og diverse annet arbeid. Flipfronten ville ikke blitt godkjent her i landet, selv om det også er i ferd med å endre seg.

Hva må til for å få den godkjent, ettersom dette ikke har blitt gjort tidligere?

- Kommer an på søknaden litt tror jeg. En må være saklig og diskutere med dem, og helst bør en kanskje spørre de før en gjør noe som helst.

    Det de legger vekt på er kollisjonssikkerhet, kvaliteten på arbeidet og at det ser skikkelig ut.

- Jeg og biltilsynet synes det var veldig bra utført. Det eneste de ikke likte var det ene motorfestet, men det skal jeg få forandret på. Det måtte jeg også for å få den godkjent. De mente på at det ble for stor belastning på bolten som går igjennom den ene foringen. Snakket med Simco som syntes de var bare tull, men jeg får vel bare gjøre det slik at jeg får den godkjennt. Spacerene bake måtte jeg også få fjernet eller vise til Tüv godkjenning. Jeg vil ha dem vekk selv, og Watsons har visst nok funnet en løsning på problemet. Jeg er spent på å se løsningen selv. Ettersom bilen er veteran, er det litt lettere å få godkjent denne ombyggingen på grunn av 30 år gamle krav til sikkerhet.

I tillegg må bilen ha oppjusterte bremser, og med 240 mm. skiver fra Metro Turbo har Christian nok så det holder. Motoren gir et sted mellom 170 og 175 hk/ ? rpm. Kontrollørene ville ha en rulletest for å få et konkret tall å forholde seg til, men uansett er det mer krefter i denne maskinen enn man strengt tatt trenger. Motoren er en Honda V-tec 1,6Vti med opprinnelig 105 hk. Motoren ble bl.a. brukt i Honda Civic 1,6Vti. V-tec er en ekstremt løpskåt motor som blir brukt i alt fra 4-hjulstrekkere til Hondas mest ekstreme street-racere. På lik linje med Miniens A-serie, som har vært brukt i allverdens selvbyggeprosjekt og serieproduserte biler, er V-tec'en dagens alternativ for selvbyggere. Den er liten, effektiv og relativt lett å få fatt i. Men ikke her i landet. Ytterst få biler har blitt levert med denne motoren. og skulle du vær så heldig å få fatt i en Civic 1,6Vti, bør du vel heller vurdere å ta var på den bilen i tillegg til Minien. Ettersom motoren har en helt annen form og størrelse enn vår gamle kjære A-serie, må man renge med litt arbeid i forkant. Forlengelse av frontpartiet skremmer kanskje flere fra å gjøre arbeidet.Har man først fått tak i en V-tec, må man ha ny opphengsramme, dempere og, det som kanskje skremmer mest: man må forlenge snuten på en standard Mini med hele 9 cm. Alt dette kan gjøres i England, og det finnes faktisk "drive-thru"-verksteder som gjør jobben på ren rutine. Men om man vil gjøre det selv koster det likevel penger. Til syvende og sist er dette kanskje selve livsverket man påkoster, og hvem bryr seg da om noen tusenlapper.

Hvordan føles det så, å slippe clutchen med 175 hk. foran beina?

- De første gangene trekker man pusten dypt i andakt før en gir den skikkelig, men etterhvert som en har blitt kjent med bilen er det bare rett og slett moro, og kjøreglede for alle penga! Er vanskelig å gå forbi bilen uten å måtte ta bare en liten runde for å få dagens kick! Kicket du får når V-tec'en slår inn kan beskrives med et enkelt ord: Hysterisk! Og nevnte jeg at man blir avhengig av det?

Fristet? Nå gjenstår det å få godkjent bilen. Den skal endelig vises på Halden trafikkstasjon, og om det går greit er det fritt fram for alle og enhver. Vi rapporterer så snart bilen er skiltet og klar.

Ingen kommentarer: