12. feb. 2003

Test: Mini Cooper S (BMW)



Britisk Bil har vært og kikket på den nye verstingen i BMW-familien. BMW's endelige oppfølger til originale Mini Cooper S. Vi fikk en kjapp tur for å se om bilen lot seg temme.
Nye Cooper S er i prinsippet samme bil som sine småsøsken, One og Cooper. Motoren er den samme, brazilianske Chrysler-motoren på 1,6 liter. Men i S er den utstyrt med kompressor som sørger for 73 hk. mer enn standardutgaven. Under panseret ligger 163 ville hester og hviler. En kvart omdreining på nøkkelen sparker raskt liv i samtlige. Selgeren på Bavaria i Stavanger gir meg et kameratslig blikk;

    - Hør på den lyden!
    - Hvilken lyd?
    - Brummingen! Husk, det er en 1600...
    - jaha?

Så avsluttet vi chit-chat'en og snakket om prøveturen. En halv time var alt vi fikk til disposisjon. Bilen vi skulle prøve var allerede solgt(!), så vi tenkte det var på sin plass å kjøre den fint. 120 km/t. i andre var ikke noe problem. Aksellerasjon fra 0-100 på 7,4 sekunder er festlig, men ikke revolusjonerende. Med traction control, DSC (dynamisk stabilitetskontroll, ikke std.), aut. kraftfordeling på bremser og gudene vet hva, blir det å kjøre ny Cooper S en helt ny opplevelse. Selv har jeg knapt satt mine ben i biler nyere enn 1986 - fordi jeg ikke liker nye biler. Etter forgasseren ble ting liksom aldri helt det samme. Men nå er det engang slik at systemer overtar tenkingen og man sitter igjen med valget; Hvor skal vi hen? Mini Cooper S er stappfull av dikkedarier. Som sagt har den traction control eller antispinn, og automatisk overvåkning av det meste som foregår mellom deg og veien. Selv gasspådraget blir styrt elektronisk, slik at uansett hvordan du kjører en S er oppførselen din begrenset til et ferdig programmert mønster. Heldigvis finnes det en liten knapp på midtkonsollen som skrur av både stabilitetskontrollen og antispinn. Jeg vil ikke innrømme her at jeg prøvde det, men først da ble bilen morsom å kjøre. Sports-understellet og de stive demperene er noen av oppgraderingene på Cooper S som sørger for overlegne kjøreegenskaper, enten man kjører med eller uten elektronisk hjelp. En rask bil skal også bremses og i bremseprosessen jobber flere systemer for å sikre deg mot overaskelser; ABS med CBC (Cornering Brake Control) og EBD (Electronic Brake Distribution System) og RFI (Run Flat Indicator, sjekker lufttrykk i hjulene.) Det finnes flere computere i S. BMW har laget en bil som er så komplett som den kan bli i denne størrelsen og om man ønsker enda mer, finnes et vidt spekter av ekstrautstyr. Men alt koster. Uten å blunke forteller vår mann at stripene på panseret kun koster ni hundre kroner. Striper må man jo ha! Bilen i seg selv er ikke avskrekkende dyr. Om man sammenliker med konkurrentene ligger den midt på treet. Alternativene er Peugeot 206 3D GTI 2.0 til 254.000,- og Alfa 147 2,0 TS Selespeed (314.900,-). MINI Cooper S, uten tillegg koster 299.400,- levert til Stavanger. Allerede før MINI One kom til landet, var den første Cooper S solgt til en Stavanger-mann. Til sammenlikning er det bare solgt 20 One og Coopere siden lanseringen. Kanskje Copper S er bilen flere har ventet på?

Vil man virkelig lufte lommeboka finnes det som sagt masse å bruke penger på. BMW har selv en hel mengde tilleggsutstyr og de gamle leverandørene av Mini-deler har var raskt ute med å utvikle trimmesett og styling til den nye generasjonen. Er man ute etter litt ekstra finnes en Chili-versjon til kr. 308.700,-. En såkalt Chili-pack inkluderer 17-tommers aluminiumsfelger, høydejusterbart passasjersete, tåkelys framme, xenon-lamper, og skinnseter. Fremdeles ikke fornøyd? Hva med automatisk klimakontroll, air condition, cruise control, panorama-takluke, PDC (kontrollerer avstanden til andre biler ved rygging), CD-veksler og regn-sensor. Noe som mangler? Mini Cooper S kan selvfølgelig leveres med navigasjonssystem mot et ikke ubetydelig beløp. I tillegg er bilen klargjort for Compaq IPAQ. Med din håndholdte datamaskin (PDA) vil bilen få nye funksjoner som kan redde liv. Dersom airbagen utløses, regner systemet med at du er ute av stand til å ringe etter hjelp og gjør dette for deg med GPS-informasjon om hvor du er. Greit å vite! BMW MINI er altså en fullverdig BMW om ikke et reelt alternativ til våre gode gamle travere. Om man så dropper alt det tekniske og leker at man ikke kan et fnugg om bil. Hva er det da som gjør Cooper S spennende? Den er relativt liten, lettkjørt, komfortabel og frisk men egner seg ikke som familebil. Men 163 hester er overkill for de fleste. Den 6-trinns manuelle girkassen er laget for lek, og hastigheter rundt 120 km/t. har man tre gir å leke seg med. Utvekslingen er velbalansert for sportslig kjøring, men fungerer likevel perfekt i bykjøring. På grunn av antispinn-systemet, som holder kreftene i sjakk, fører bilen deg galant ut ut av kryss og rundkjøringer. Den dagen vi testet bilen regnet det hunder og katter og selv om vi prøvde fikk vi ikke løst noen av hjulene fra bakken, slik som på Cooper. Her var det bare å trampe gassen i bånn og la det stå til. Man merker tydelig forbedringen i det nye opphenget og elektronikken som styrer det hele. Da vi testet Cooper for et år siden, ble vi skuffet over det late maskineriet. Om "Søndagsåpent" gav terningkast på bil, ville den nok fått en syver, men internasjonal motor- presse mente det samme som oss. Men med en S på rompa blir ting noe helt annet. Denne bilen skyter fart uten å nøle. Og lyden? Jo den kommer etterhvert. Opp mot 4000 omdreininger begynner ting å sparke for alvor og hvesingen fra motoren får et sjarmerende preg. Den høres like hissig ut som den er, selv om jeg savner det RC40-drønnet fra en tunet Mini.

Interiøret i MINI Cooper S er det samme som i Cooper og One bortsett fra fargevalg på enkelte detaljer. Et av minusene på de andre modellene var skjermingen av instumenter. Nå fikk vi prøve bilen i mørket og opplevde at ting faktisk ble verre. Her er så mye lys at man har problemer med å få oversikt på knapper og visere. speedometeret i midten av dashbordet er opplyst med svære tall som glir inn i hverandre og gir et kaotisk inntrykk. Alle lamper og tall er i samme farge, slik at man må bruke tid på å bli vant til hva som er hva. I hastigheter vi ikke vil innrømme var det svært vanskelig å se hvor lite lovlydige vi var. Speedometeret sitter lite ergonomisk plassert og krever at man bryter konsentrasjonen om trafikken for å sjekke farten. Turtelleren derimot, sitter så perfekt som den kan og er du som jeg, trenger du ikke mer enn denne.
Fem grunner til å kjøpe Mini Cooper S:


    Pris (rimeligere enn Golf V6 og Alfa 147 Selespeed)
    0-100
    Design
    Kvalitet
    Reservedeler vil bli lett tilgjengelig og til rimeligere priser enn BMW's
    egne.

Fem grunner til ikke å kjøpe Cooper S:


    Dyre originale reservedeler.
    Du kommer for seint til middag hver dag den første måneden.
    Dårlig bagasjeplass (men det er en småbil!)
    Din kone vil kreve å få låne bilen.
    Økonomi (MINI One mer økonomisk)

Så løp og kjøp! Det finnes et godt utvalg i farger og styling til alle modellene. Man får til og med Union Jack til taket, en noe smakløs gimmick av et tysk kompani, men vil man leve i løgnen er det fritt fram. Husk bare; MINI er BMW uansett hvordan du vrir og vrenger på konsernets reklameutsagn. Det er en tysk bil på godt og vondt, selv om det vonde kun vil merkes på stoltheten. For det er ikke mye å sette fingeren på foreløpig. Siden lanseringen av MINI i Norge har BMW trukket inn samtlige solgte eksemplarer flere ganger på grunn av feil og mangler. Eksplosjonsfare og feil på hjuloppheng er ikke særlig betryggende, men de gjør noe med saken. Dersom du kjøper MINI i dag er disse feilene utbedret og vissheten om at BMW sier fra er jo bra å ha. Andre fabrikanter har latt kundene sine kjøre i årevis, vel vitende om at bilene er livsfarlige i en gitt situasjon. Men BMW har også et ansvar overfor seg selv; Om de vil at bilen skal bli en ny klassiker må de selv sørge for at den holder en viss kvalitet. BMW regnet med å bruke de to første årene på å sjekke markedet før en evt. ny modell ble sluppet. MINI Mk.2 skal slippes i 2005 sammen med en modellutvidelse. Det går alvorlige rykter om en cabriolet og til og med en ny Moke.

I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken er 184 MINI'er registrert i Norge siden lanseringen, 18. september 2001. Av disse er hele 25% Cooper S. Estimert salg for neste år er 90 S'er på landbasis. Se ikke bort fra at Cooper S blir den store stjernen blant spreke småbiler i årene fremover. Gamle helter som Golf GTI har feid seg selv av banen i løpet av 90-årene, da biltrenden endret seg til større og fornuftige biler. Den tid da man skulle kjøre smått og rått er tilbake og BMW akter å bli med på kjøret. De startet forsiktig og har nå begått en klassiker som garantert vil bli husket lenge. Så mye underholdning, sikkerhet og utstyr skal man lete lenge etter, om man i det hele tatt vil finne det hos andre fabrikanter. Har du pengene og er redd for å søle til din egen Mini i vinter, er det bare å handle. Har du ikke mynt i lommen der og da, sørger BMW for finansieringen, som gir deg en splitter ny MINI Cooper S til 2.276,- pr. måned - ikke verre enn et kjøkken fra Thorn. Ga det deg noe å tenke på? Det er regnet et normalt verditap på modellen, om ikke markedet tar helt av.

Ingen kommentarer: