26. juni 2004

MG ZT 160 1.8T


Bilen toppet ikke akkurat listen over biler vi ville teste men som aktive familiefedre, følte vi at det ville være naturlig å starte litt realistisk. Et lite trøkk på gasspedalen, så forsvant fornuften...

MG ZT er opprinnelig en Rover 75 på amfetamin. Bilen vi fikk låne var en helt streit ZT 160 på 1,8 liter. Det hørtes litt trøtt ut, og med tanke på at dette er den kjipeste bilen i klassen, bestemte vi oss for å teste komfort og kjøreegenskaper framfor det rent sportslige, som tross alt er hele poenget med å velge en ZT framfor den mer gubbete Rover 75.



Førsteinntrykket av bilen var ikke noe særlig mer enn "javel, en ny bil...". Interiøret er oversiktlig og stilrent og uten overaskelser, verken teknisk eller ergonomisk. En ting jeg bet meg merke i med det samme, var hvor trang den virket i forhold til størrelsen. Kupéen er romslig nok men interiøret er så plasskrevende at det irriterer. Dashbordet og midtkonsollen tar
svært mye av den plassen som burde vært satt av til legger og knær. Med setet i normal sittestilling, klarte jeg ikke å åpne hanskerommet uten å foreta en liten kropslig manøver og om jeg skulle flyttet setet lenger bak, ville barna måtte amputere eller ligge i setet for å få plass. Bakseteplassen var håpløs liten, sammenliknet med andre biler i samme klassen. Min kronisk negative partner fant seg derimot godt til rette bak rattet, bortsett fra at sidestøttene i setet gav ham gjentatte rykk i nyrene. Det må nevnes at vi begge er ca. 180 høye og ikke langt unna 20 kilo fra idealvekt. Normalt voksne karer, altså.


Ellers var det lite å klage på interiørmessig. Jeg lette etter knirkeplast, uten egentlig å finne noe særlig å sette fingeren på. De jeg fant holder jeg for meg selv, fordi det ville vært urettferdig å tatt det med, bare for å klage. Ergonomien er etter god europeisk standard. Alt er der man venter å finne det.

I MGs brosjyre over bilen, sies det at "det er bare å kjøre". Traction control og en rekke forkortelser hjelper naturligvis med å holde bilen på veien. Slike funksjoner kan raskt ta gleden fra en entusiastisk sjåfør men ingen av dem rakk å ødelegge vår tur. Bilen sparket fra som pokker, allerede ut fra parkeringsplassen og måtte temmes de første sekundene, inntil vi visste hva vi hadde med å gjøre. Det er veltrente 170 hester som driver denne bilen framover. Til å være basismodellen i serien, er det overaskende hvor generøse MG har vært med prestanda. 0-100 er tallfestet til i underkant av 9 sekunder men følelsen er sterkere enn dokumentasjonen. Bilen kjennes som en særdeles frisk mellomklassebil og når de 1600 kiloene settes i bevegelse, kjenner man det godt i hele kroppen. MG har faktisk klart å lage en konkurransedyktig, frisk storbil, som burde kunne sluke mer av markedet fra BMW og tilsvarende konkurrenter.

1,8-literen kan naturligvis ikke skilte med samme dreiemoment som sine storebrødre med V6 og V8. For å hjelpe litt på dette, er 160 utstyrt med turbo som oppveier mye av dette. Draget fra 60 til 120 i femte gir, gikk overaskende bra og med de andre udokumenterte testene vi gjorde, kan vi med hånden på hjertet si at MG ZT 160 har det som skal til og mere til. Løpet fra 4500 til 7000 rpm i andre giret skyter unna farlig fort og med en enda farligere nytelse man fort kan bli altfor glad i. La oss gjøre en lang historie kort: Dette er en svært kompetent bil!

Hvem velger en ZT og hvorfor? I fare for å trampe noen på tærne sier jeg det forsiktig; ZT er for mannfolk. Det finnes mange fabrikanter det ute, som holder samme kvalitet og med samme ytelse. BMW, MB, Lexus og Jaguar har modeller som glatt utkonkurrerer bilen på begge felt. MG er et merke for entusiaster som vet hva de vil ha uansett hva fornuften måtte tilsi. Men skal fornuften få litt å si i valget av bil, er det noen faktorer som hindrer meg i å kjøpe ZT. Som familiefar, vet jeg at denne modellen ville fått både barn og kone til å rape opp igjen nistepakken rimelig kjapt. Bilens oppheng er for stivt til lange familieturer. Som sagt er bilen også for trang for en normal familie. Dens lekne motor og stive chassis innbyr til råkjøring og derfor kan en MG ZT fort bli overkill i forhold til Rover 75. Skal du derimot ha en bil til og fra jobb, er denne perfekt. Mange biler i dag nærmest kjører deg til jobb, mens MG ZT må kjøres. Responsen i bilen er fenomenal, med sin presise og raske styring og et svært godt balansert oppheng.

Min skap-frankofile partner ble totalt overbevist og bestemte seg kjapt for å sjekke prisen på stasjonsvognen ZT-T. Nærmere fire hundre tusenlapper var i drøyeste laget for en spontan handel, men la oss se om inntrykket holder seg og om min gode venn kvitter seg med Peugeoten til fordel for en brite.

Årsmodell: 2004  
 Ccm: 1796  
 Motor: Rover 4 syl.  
 Hk/Ps: 160 @ 5500 rpm  
 Nm: 215 @ 2100 rpm  
 0-100 km/t: 8,9 s.  
 Max km/t : 208 km/t  
 Egenvekt : 1440 kg kg  
 Pris ( 27/04 ) : 381.900 inkl. reg.

Ingen kommentarer: