27. mars 2011

Rolls-Royce historie 1884 - 2004



Britenes største merkevare og verdens mest berømte bilmerke, Rolls-Royce feirer I år hundre år. Feiringen er alt i gang, med en verdensomspennende tur, hvor klubber fra hele verden deltar. Turen går gjennom New Zealand, Australia, Europa og avluttes i California, USA. Vi har tatt en titt på Rolls-Royce’ historie og bringer her en oversikt over modeller og viktige hendelser.

Starten i Cooke Street



Det hele startet med 21 år gamle Frederick Henry Royce i Manchester i 1884. Da inngikk Royce kompaniskap med Ernest Claremont og startet F.H. Royce and Co. i Manchester. I denne perioden fikk han bl.a. tatt patent på en bajonettfatning for lyspærer (noen som husker dem?), som faktisk er i bruk den dag i dag i enkelte land. Senere skiftet de navn til Royce Ltd. og gikk fra å produsere ringeklokker og små dynamoer til å utvikle kraner og elektriske motorer for industrien.
Royce første bil var en French Decauville. Denne var dårlig bygget og Royce tok straks til å forbedre dens elekriske opplegg, som var svært ustabilt. Veikvaliteten og kjøreegenskapene på den tiden stod ikke alltid i samsvar med kvaliteten på bilene, så Henry Royce bestemte seg for å bygge sin egen bil. Nå ble kun de beste materialene brukt og ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det ble en 2-liter med tre gir, konisk clutch og bremser på bakhjulene. En variant av denne motoren ble forøvrig benyttet av Rolls-Royce mange år senere. Bilen kostet totalt 138 pund. I 1904 var bilen ferdig og Henry Royce kjørte den ut av fabrikklokalet og stoppet ikke før han var kommet til Knutsford, 2,4 mil fra verkstedet. Hele turen gikk feilfritt. Det ble bygget to eksemplarer til av bilen, med noen forbedringer. Den ene gikk til partneren, Claremont, og den andre til bestevennen Henry Edmunds, som senere gjorde bilen kjent for Charles Rolls via Claude Johnson (kjent som bindestreken i Rolls-Royce). Charles Rolls inngikk en avtale om å selge alle bilen Royce kunne lage, under navnet Rolls-Royce Motor Cars.

I desember 1904 ble den første Rolls-Royce presentert i en annonse i magasinet Autocar. Beskrivelsen var ”den første, enkle og stille Rolls-Royce”. Rolls var overbevist om at flere sylindere var veien å gå og fikk overbevist Royce. Snart var arbeidet i gang med flere modeller. Tanken var å ha én to, tre, fire og seks-sylindret modell med så mange kompatible deler som mulig. Andre bilprodusenter var ikke en gang inne på tanken om slik forretningsdrift. Den firesylindrede Twenty (20hk) ble en standardmodell og etterhvert ble 2- og 3-sylindrene kuttet ut, selv om alle solgte bra. Under en bilutstilling i Paris i desember 1904, vakte bilene oppsikt på grunn av den overlegne kvaliteten. Ingen andre kunne vise til liknende.

I 1905 begynte Charles Rolls å kjøre løp med en 20hp men måtte bryte på grunn av problemer med giret mens teamkamerat Percy Northey tok seieren. Året etter modifiserte Rolls bilen ved å korte akselavstanden og bore hull i rammen for å gjøre den lettere. Seieren var sikret og et sportseventyr begynt. Selskapet brukte seieren for alt den var verdt i salget av Light Twenty og med god effekt. Dette var også starten på et sportseventyr, hvor Rolls-Royce dominerte og overasket i flere år.
I 1906 viste Rolls-Royce fram en ny modell med seks sylindret motor og lenger chassis enn tidligere modeller. 40/50hp. Ubeskjedent nok ble bilen lansert slik:
"Ikke en av de beste, men den beste bilen i verden."
Dette har hengt ved merkenavnet siden den gang og om det faktisk stemmer fremdeles er likegyldig. Det skal mye til før noen klarer å overta stempelet.

"Silver Ghost"


Den nye fabrikken i Derby ble bygget for å få dekket etterspørselen etter bl.a. 40/50hp

Prince Charles på tur i den originale 40/50 "Silver Ghost"
Etterhvert som etterspørselen økte og flere modeller ble utviklet, ble lokalene i Cooke Street i Birmingham for små. Royce tegnet selv nye fabrikklokaler som selskapet fikk reist i Derby. Fabrikken kostet formidable 9539 pund og var en forutsetning for videre produksjon etter introduksjonen av 40/50 eller det som senere skulle bli den legendariske Silver Ghost. Navnet stammer fra da Claude Johnson plukket ut det tolvte eksemplaret for å sølvbelegge nesten alle synlige metalldeler. Silver Ghost ble en kjempesuksess for Rolls-Royce, både salgsmessig og på løpsbanen. Det ble opprettet service-stasjoner rundt om i England. I Derby, London og Manchester opprettet Rolls-Royce Motor Cars skoler for mekanikere og sjåfører, for å forsikre seg om at eierene fikk mest mulig glede av bilene sine.

Rolls og Royce' død

Charles Rolls, som etterhvert også fikk interesse for fly, ble den første som fløy over den engelske kanalen og tilbake. Denne interessen overtok etterhvert for billøp og bakkekontakt. Det ble hans død. Bare 32 år gammel omkom han under et flystevne i Bournemouth, 12. juli, 1910. Han var da en av de store kjendisene i Storbritannia.
Etter Rolls' død gikk det også på helsa løs for Royce. Sliten av overarbeid trakk han seg mer og mer tilbake til den franske rivieraen og sitt nye hus i Sussex. På rivieraen fortsatte han å designe nye modeller og tekniske løsninger. I 1911 ble fraktet til England i en Silver Ghost for en større mageoperasjon. På veien ble de forbikjørt av en annen bil. Royce reiste seg i setet og så bekymret på fienden som nærmet seg - "det er greit, det er en av våre...". Han ble aldri den samme etter operasjonen; men ledet likevel utviklingen ved hjelp av ansatte som stadig kom med deler og leverte tegninger og ordre til fabrikken. Royce døde i 1933 i en alder av 70. Royce ble tidlig rådet til å lage billige biler til massene, dersom han skulle overleve i bransjen. Av samvittighetsgrunner kunne han ikke tillate dette. Det eneste rette var å lage så gode produkter som overhodet mulig. Dette tankesettet lever videre i Rolls-Royce dag.

Rolls-Royce i krig

Da Storbritannia ble dratt inn i første verdenskrig, ble Rolls-Royce bedt om å bidra med motorer til flyvåpenet. Selskapet valgte å utvikle sine egne motorer og kalte disse opp etter rovfuglene "Eagle", "Condor" og "Falcon". Det gikk ikke lenge før flymotorene oppnådde samme status som bilmotorene. Bilproduksjonen stanset ikke opp av denne grunn. Rolls-Royce' panservogner viste seg overlegne i ørkenkrigen i Egypt, hvor T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia) brukte dem flittig. Enkelte av disse kjøretøyene ble også brukt i 2. verdenskrig. Lawrence ble en gang spurt hva han ønsket seg mest i verden. Svaret var; En Rolls-Royce med dekk og drivstoff nok til resten av livet.
The Times rapporterte i 1916 at, til tross for de mangfoldige tusen mil bilene hadde lagt bak seg, hadde ikke én bil hatt motorproblemer. Dette var i seg selv en triumf for det britiske håndtverket.
Annen verdenskrig ble som den første. Alle britiske bilprodusenter ble omgjort til produsenter av krigsmateriell. Rolls-Royce forsynte det britiske flyvåpenet med sine egne Merlin-motorer, som var en videreutvikling av Rolls-Royce 'R'. Lancaster, Spitfire, Hurricane og amerikanske Mustang brukte disse motorene og mange entusiaster mener det var disse som "vant" krigen. I alt 166000 Merli-motorer ble bygget i den nye fabrikken i Crewe. Etter krigen ble all bilproduksjon flyttet til Crewe. Fabrikken i Derby ble benyttet til utvikling og produksjon av jet-motorer.

Etter andre verdenskrig ble bilproduksjonen flyttet til nye fabrikklokaler i Crewe.

Kvalitetssikring

I 1924 ble et testsenter åpnet i Frankrike. Tidligere hadde Rolls-Royce benyttet franske landeveier til testing av sine biler. Grunnen var naturligvis de flotte veiene, men også det at fransk politi var mer medgjørlige enn de britiske. På testbanen i Chateauroux kunne testkjørerene gi bilene så my juling at det knapt var mer igjen av dem etterpå. Dette gav designerene og ingeniørene verdifulle fakta som bidro til enda bedre kvalitet på senere modeller.

USA

Rolls-Royce åpnet sin første fabrikk i USA i 1921. Denne lå i Springfield, Massachussets og var i første omgang ment til produksjon av 40/50hp.Totalt ble det bygget 2944 biler i USA. Enkelte biler ble også påbegynt i Derby for så å bli komplettert i Springfield. Fabrikken stengte dørene i 1931, som følge av depresjonen og økonomiske nedgangstider.

Overtakelsen av Bentley

Bentley var hovedkonkurrenten til Rolls-Royce. Bentley var kjent for å lage de raskeste bilene og hadde et sportslig design som tiltalte den fartsglade. I 1931 gikk Bentley under og Rolls-Royce fikk en enestående sjanse til å kjøpe selskapet. De holdt de to merkene adskilt med Bentley som den "stille" sportsbilen og Rolls-Royce som verdens beste bil. Bentley solgte bra etter dette og ble berømt for sine fantastiske kjøregenskaper. Bentley 3,5 litre er en legendarisk modell som satte et vell av rekorder i sin tid.

En ny tid

Etter andre verdenskrig ble Rolls-Royce tvunget til å redusere kostnadene i produksjonen av biler. Moderne teknologi ble innført, og man så mot USA for å lære hvilke metoder som var mest hensiktsmessige. Bilene ble nå bygget utelukkende i stål og med pressede karosseri. Det var uvisst hvordan kjøperene ville reagere på dette, men mottakelsen var god. Kvaliteten var tross alt den samme som da vognmakerene fikk boltre seg med dyre tresorter. Senere ble Phantom V og VI bygget av vognmakere, men kun til den som kunne betale den skyhøye prisen. Phantom VI ble bygget fra 1968 og helt fram til 1991.
I 1966 kom den første "vanlige" bilen fra Rolls-Royce på lenge; Silver Shadow. Silver Shadow skulle bli et ikon i bilhistorien og satte sitt preg på kommende modeller, helt fram til i dag. Denne modellen ble laget i over 34000 eksemplarer og må regnes som aristokratiets folkebil.

Arvesølvet til Tyskland

I 1998 skjedde det som ikke skulle skje. Rolls-Royce og Bentley skilles og havner i tyske hender. Volkswagen kjøpte opp Bentley-navnet og fabrikken i Crewe. BMW fikk merkenavnet Rolls-Royce. Uten fabrikken i Crewe, stod BMW med nevene tomme. Man måtte utvikle en ny modell og det fra scratch. Rolls-Royce var i praskis død. En ny fabrikk ble bygget i Goodwood i England og i 2003 ble den første modellen under ny ledelse presentert. Phantom er bilen som skal lede Rolls-Royce videre, kanskje mot nye høyder. Utsiktene er gode, sålangt. Phantom er et BMW-produkt, men har i seg de elementene man kunne vente seg av en ekte Rolls. Filosofien er den samme som før; Rolls-Royce skal være verdens beste bil.
På neste side får du oversikten over modellene gjennom årenes løp...
<!--Pagebreak-->

Rolls-Royce Modeller 1904-2004

ModellÅrMerknaderAnt.
Rolls-Royce 10hp1904 - 1906Den første Rolls-Royce med en to-sylindret 1,995cc og 12 hk. ved 1,000rpm. Topphastigheten var 63 km/t.10
Rolls-Royce 15hp1905Tre-sylindret 3,089 ccm. 15 hk./1,000rpm toppfart: 64 km/t.6
Rolls-Royce 20hp1905 - 1906Det ble laget tre utgaver av 20hp: light chassis, TT Replica og heavy chassis, alle med en rekkefirer på 4,118cc, 20 hk./1,000rpm. Mest kjente karosseri: Tourer; TT Replica og Roi-des-Belges. Heavy chassis gjorde 76 km/t, Light chassis ca. 84 km/t.40
Rolls-Royce 30hp1905 - 1906Rekkesekser på 6,177cc, 30 hk./1,000rpm. Karosseriene var Tourers og en lukket Pullman fra Barker. Topphastighet: ca. 88 km/t. 37
Rolls-Royce 40/50 hp "Silver Ghost"1907 - 1925Den udødelige Ghost var I produksjon i 18 år. Motoren var en sekser fordelt på to blokker med tre sylindere på til sammen 7,036ccm. I 1909 ble dette øket til 7,428ccm, 48 hk./1,250rpm. Vanligste karosseri; Barker Tourer, Hooper Landaulet, London-Edinburgh type og Barker lukket cabriolet. 6173
Rolls-Royce 20 hp1922 - 1929Den første baby-Rolls-Royce. Rekkesekser på 3,127 ccm. Maks. Hastighet var 99,5 km/t. Senere modeler klarte 112 km/t med et lettere karosseri. Barker standard tourer og Saloon var de vanligste modellene.2940
Rolls-Royce New Phantom (Phantom I)1925 - 1929 Erstattet Silver Ghost. Phantom var forsynt med en rett seks-sylindret motor på 7,668ccm, 108 hk./ 2300rpm og topphastighet på ca. 136 km/t ved 3,000rpm. Phantom ble bygget I Storbritannia og I en ny fabrikk I USA.3514 (2271 i Derby og 1243 i Springfield, USA).
Rolls-Royce Phantom II1929 - 1935 Brukte også 7,6-literen. Phantom II hadde et mye forbedret chassis. Velkjente karosseri var: Barker close-coupled touring saloon, Park Ward Continental coupe og Barker torpedo tourer. Park Ward Continental klarte ca. 148 km/t. og 0-100 på 19,4 sek.1680
Rolls-Royce Phantom II Continental Samme chassis som Pahantom II kort-versjon, men med en del endringer. Dette var innebar hovedsaklig en senking av styrestammen og et annet sett fjærer. Denne modellen hadde aldri noen spesielle spesifikasjon og ble endret etter hvert I produksjonen.Ca. 280 (disse er inkludert I de 1680 over).
Rolls-Royce Phantom III1936 - 1939 Rolls-Royce’ første V12 – en 60 graders enhet på 7,340ccm. Mest kjente modell: Park Ward limousine, Sedanca de ville og Hooper sedanca de ville. Ytelser for Park Ward limousine: 147 km/t. og 0-100 på 16.8 sek.727
Rolls-Royce 20/251929 - 1936
Baby-Rolls-Roycen vokser og får en seks-sylindret 20-hesters motor boret til 3699 ccm. 3827
Rolls-Royce 25/301936 - 1938
Kapasiteten økt til 4257 ccm, 115 hk./4,500rpm og toppfart på ca 128 km/t.1201
Rolls-Royce Wraith1938 - 1939 Wraith viderførte 25/30 med en 4-liter motor som gjorde den fin til cruising i 100-120 km/t. 491 før krigen satte en stopper for prod.
Rolls-Royce Silver Wraith1947 - 1959 Alle modellene ble bygget av uavhengige karosserimakere. Produksjonen varte til 1959 med 4887cc for å hanske med stadig tyngre karosseri, som H.J. Mulliner Sedanca de Ville og Hooper Touring Limousine.1883
Rolls-Royce Silver Dawn1949 - 1955 Dette var den første modellen som ble solgt med et standard stålkarosseri. Noen få samleobjekter ble laget med avvik. Den seks-sylindrede motoren på 4257 ccm ble oppgradert til 4,5 liter i 1951 og senere til 4,9-liter i 1954.785
Rolls-Royce Silver Cloud I1955 - 1959 Med Dawns 4887cc motor, ble et komplett nytt karosseri designet. Automatgir var vanlig, men det fantes modeler med manuell gir. Makshast. 170 km/t..2359
Rolls-Royce Silver Cloud II1959 - 1962 Cloud II beholdt formen etter Cloud men var utstyrt med en ny V8 på 6230cc, 185 hk/ 4500rpm og en toppfart på 180 km/t.2116
Rolls-Royce Silver Cloud III1962 - 1966 Skiller seg fra Cloud II med to hovelykter og et lavere motorlokk. Toppfarten økte (187 km/t.) og motoren til oppgradert til 200 hk./4500rpm.2376 hvor 79 ble bygget av andre karosseribyggere.
Rolls-Royce Silver Shadow I 1965 - 1976 V8 ble fortsatt benyttet men nå i et moderne karosseri. Integrerte hjulbuer og hydraulisk demping, samt automatisk høydejustering. 220 hk./4,500rpm. Maks hast. 184 km/t.
Rolls-Royce Silver Shadow II1977 - 1981 RR Shadow II var en oppgradert versjon av den forrige modellen, med bl.a. bedre kjøreegenskaper. Ytelsene var de samme.
Totalt antall Silver Shadow: 34611
Rolls-Royce Phantom IV1950 - 1956 Den skjeldneste Rolls-Royce av dem alle, bygget for kongelige og statsoverhoder. Bilen ble levert med 5677cc og manuelt gir.18
Rolls-Royce Phantom V & VI1959 - 1991 Phantom V og VI benyttet V8 og var bygget på chassis. Disse ble bygget lenge etter at selvbærende karoseeri ble innført med Silver Shadow og ble bygget på ramme helt fram til 1991. Da som den eneste modell med tradisjonelt karosseri.516 Phantom V
373 Phantom VI
Rolls-Royce Corniche1971 - 1987 Basert på Silver Shadow men med to dører. Bygget for hånd av Mulliner Park Ward. Corniche kunne kjøpes med hardtop eller som cabriolet.1306
Rolls-Royce Corniche II1987 - 1989
1226
Rolls-Royce Corniche III1990 - 1991
451
Rolls-Royce Corniche IV1992 - 1995
219
Rolls-Royce Corniche S1995
25
Rolls-Royce Camargue1975 - 1986 Som Corniche, var Camargue basert på Silver Shadow- platformen, bygget av Mulliner Park Ward. Bilen ble stylet av italienske Pininfarina. Denne modellen var den første som ble bygget etter metriske mål.525
Rolls-Royce Silver Spirit1980 - 1989 Silver Spirit benyttet gulvplaten til Silver Shadow som utgangspunkt men fikk et mer moderne og elegant karosseri.8125
Rolls-Royce Silver Spirit II1990 -1993
1152
Rolls-Royce Silver Spirit III1994-1995
234
Rolls-Royce Silver Spirit (96)1996-1997
145
Rolls-Royce Silver Dawn1995-1998
237
Rolls-Royce Silver Spur1980 - 1989 Silver Spur fikk 4 tommer lengre akselavstand enn Spirit. 25 Silver Spur Centenary ble bygget i 1985, for å feire 100 år med britisk bilindustri.6214
Rolls-Royce Silver Spur II1990-1993
1658
Rolls-Royce Mulliner Spur1990-1991
71
Rolls-Royce Silver Spur III1994-199
465
Rolls-Royce Silver Spur (96)1996-2000
802
Rolls-Royce Silver Spur Limousine1982 - 1999 Silver Spur ble også bygget som limousin, strukket 42 tommer.101
Rolls-Royce Silver Spur Division1997 - 1999
39
Rolls-Royce Silver Spur Non Division1998
20
Rolls-Royce Silver Spur Armoured1999
1
Rolls-Royce Touring Limousine1992 - 1997
103
Rolls-Royce Park Ward Limousine1996 - 1999
52
Rolls-Royce Silver Seraph1998 - 2001 Den siste Rolls-Royce bygget i Crewe, Silver Seraph var den første helt nye modellen siden Silver Shadow mer enn 30 år tidligere. Utviklet med hjelp fra BMW, ble den utstyrt med BMWs 5,4-liter V12. 1570
Rolls-Royce Silver Seraph Park Ward
127
Rolls-Royce Corniche1999 - 2002 Den første modellen I det nye årtusenet delte mange trekk med Silver Seraph men brukte den kjente V8 motoren.374
Rolls-Royce Phantom2003 -Helt ny model. Den første modellen under eierskap av BMW og nytt hovekvarter i Goodwood, England.
Rolls-Royce 100EX2004Stilstudiet 100EX ble presentert under bilutstillingen i Geneve, 2. mars. Se bilder av 100EX.
Rolls-Royce Centenary Phantom2004Jubileumsmodell. Samme som Phantom men med rød "RR" i logoen og en del detaljendringer. De røde bokstavene har ikke blitt benyttet siden 30-tallet.30

Ingen kommentarer: