Britenes største merkevare og verdens mest berømte bilmerke, Rolls-Royce feirer I år hundre år. Feiringen er alt i gang, med en verdensomspennende tur, hvor klubber fra hele verden deltar. Turen går gjennom New Zealand, Australia, Europa og avluttes i California, USA. Vi har tatt en titt på Rolls-Royce’ historie og bringer her en oversikt over modeller og viktige hendelser.
Starten i Cooke Street
Royce første bil var en French Decauville. Denne var dårlig bygget og Royce tok straks til å forbedre dens elekriske opplegg, som var svært ustabilt. Veikvaliteten og kjøreegenskapene på den tiden stod ikke alltid i samsvar med kvaliteten på bilene, så Henry Royce bestemte seg for å bygge sin egen bil. Nå ble kun de beste materialene brukt og ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det ble en 2-liter med tre gir, konisk clutch og bremser på bakhjulene. En variant av denne motoren ble forøvrig benyttet av Rolls-Royce mange år senere. Bilen kostet totalt 138 pund. I 1904 var bilen ferdig og Henry Royce kjørte den ut av fabrikklokalet og stoppet ikke før han var kommet til Knutsford, 2,4 mil fra verkstedet. Hele turen gikk feilfritt. Det ble bygget to eksemplarer til av bilen, med noen forbedringer. Den ene gikk til partneren, Claremont, og den andre til bestevennen Henry Edmunds, som senere gjorde bilen kjent for Charles Rolls via Claude Johnson (kjent som bindestreken i Rolls-Royce). Charles Rolls inngikk en avtale om å selge alle bilen Royce kunne lage, under navnet Rolls-Royce Motor Cars.
I desember 1904 ble den første Rolls-Royce presentert i en annonse i magasinet Autocar. Beskrivelsen var ”den første, enkle og stille Rolls-Royce”. Rolls var overbevist om at flere sylindere var veien å gå og fikk overbevist Royce. Snart var arbeidet i gang med flere modeller. Tanken var å ha én to, tre, fire og seks-sylindret modell med så mange kompatible deler som mulig. Andre bilprodusenter var ikke en gang inne på tanken om slik forretningsdrift. Den firesylindrede Twenty (20hk) ble en standardmodell og etterhvert ble 2- og 3-sylindrene kuttet ut, selv om alle solgte bra. Under en bilutstilling i Paris i desember 1904, vakte bilene oppsikt på grunn av den overlegne kvaliteten. Ingen andre kunne vise til liknende.
I desember 1904 ble den første Rolls-Royce presentert i en annonse i magasinet Autocar. Beskrivelsen var ”den første, enkle og stille Rolls-Royce”. Rolls var overbevist om at flere sylindere var veien å gå og fikk overbevist Royce. Snart var arbeidet i gang med flere modeller. Tanken var å ha én to, tre, fire og seks-sylindret modell med så mange kompatible deler som mulig. Andre bilprodusenter var ikke en gang inne på tanken om slik forretningsdrift. Den firesylindrede Twenty (20hk) ble en standardmodell og etterhvert ble 2- og 3-sylindrene kuttet ut, selv om alle solgte bra. Under en bilutstilling i Paris i desember 1904, vakte bilene oppsikt på grunn av den overlegne kvaliteten. Ingen andre kunne vise til liknende.
I 1905 begynte Charles Rolls å kjøre løp med en 20hp men måtte bryte på grunn av problemer med giret mens teamkamerat Percy Northey tok seieren. Året etter modifiserte Rolls bilen ved å korte akselavstanden og bore hull i rammen for å gjøre den lettere. Seieren var sikret og et sportseventyr begynt. Selskapet brukte seieren for alt den var verdt i salget av Light Twenty og med god effekt. Dette var også starten på et sportseventyr, hvor Rolls-Royce dominerte og overasket i flere år.
I 1906 viste Rolls-Royce fram en ny modell med seks sylindret motor og lenger chassis enn tidligere modeller. 40/50hp. Ubeskjedent nok ble bilen lansert slik:
"Ikke en av de beste, men den beste bilen i verden."
Dette har hengt ved merkenavnet siden den gang og om det faktisk stemmer fremdeles er likegyldig. Det skal mye til før noen klarer å overta stempelet.
"Silver Ghost"

Den nye fabrikken i Derby ble bygget for å få dekket etterspørselen etter bl.a. 40/50hp
![]() Prince Charles på tur i den originale 40/50 "Silver Ghost" |
Etterhvert som etterspørselen økte og flere modeller ble utviklet, ble lokalene i Cooke Street i Birmingham for små. Royce tegnet selv nye fabrikklokaler som selskapet fikk reist i Derby. Fabrikken kostet formidable 9539 pund og var en forutsetning for videre produksjon etter introduksjonen av 40/50 eller det som senere skulle bli den legendariske Silver Ghost. Navnet stammer fra da Claude Johnson plukket ut det tolvte eksemplaret for å sølvbelegge nesten alle synlige metalldeler. Silver Ghost ble en kjempesuksess for Rolls-Royce, både salgsmessig og på løpsbanen. Det ble opprettet service-stasjoner rundt om i England. I Derby, London og Manchester opprettet Rolls-Royce Motor Cars skoler for mekanikere og sjåfører, for å forsikre seg om at eierene fikk mest mulig glede av bilene sine.
Rolls og Royce' død
Charles Rolls, som etterhvert også fikk interesse for fly, ble den første som fløy over den engelske kanalen og tilbake. Denne interessen overtok etterhvert for billøp og bakkekontakt. Det ble hans død. Bare 32 år gammel omkom han under et flystevne i Bournemouth, 12. juli, 1910. Han var da en av de store kjendisene i Storbritannia.
Etter Rolls' død gikk det også på helsa løs for Royce. Sliten av overarbeid trakk han seg mer og mer tilbake til den franske rivieraen og sitt nye hus i Sussex. På rivieraen fortsatte han å designe nye modeller og tekniske løsninger. I 1911 ble fraktet til England i en Silver Ghost for en større mageoperasjon. På veien ble de forbikjørt av en annen bil. Royce reiste seg i setet og så bekymret på fienden som nærmet seg - "det er greit, det er en av våre...". Han ble aldri den samme etter operasjonen; men ledet likevel utviklingen ved hjelp av ansatte som stadig kom med deler og leverte tegninger og ordre til fabrikken. Royce døde i 1933 i en alder av 70. Royce ble tidlig rådet til å lage billige biler til massene, dersom han skulle overleve i bransjen. Av samvittighetsgrunner kunne han ikke tillate dette. Det eneste rette var å lage så gode produkter som overhodet mulig. Dette tankesettet lever videre i Rolls-Royce dag.
Rolls-Royce i krig
Da Storbritannia ble dratt inn i første verdenskrig, ble Rolls-Royce bedt om å bidra med motorer til flyvåpenet. Selskapet valgte å utvikle sine egne motorer og kalte disse opp etter rovfuglene "Eagle", "Condor" og "Falcon". Det gikk ikke lenge før flymotorene oppnådde samme status som bilmotorene. Bilproduksjonen stanset ikke opp av denne grunn. Rolls-Royce' panservogner viste seg overlegne i ørkenkrigen i Egypt, hvor T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia) brukte dem flittig. Enkelte av disse kjøretøyene ble også brukt i 2. verdenskrig. Lawrence ble en gang spurt hva han ønsket seg mest i verden. Svaret var; En Rolls-Royce med dekk og drivstoff nok til resten av livet.
The Times rapporterte i 1916 at, til tross for de mangfoldige tusen mil bilene hadde lagt bak seg, hadde ikke én bil hatt motorproblemer. Dette var i seg selv en triumf for det britiske håndtverket.
Annen verdenskrig ble som den første. Alle britiske bilprodusenter ble omgjort til produsenter av krigsmateriell. Rolls-Royce forsynte det britiske flyvåpenet med sine egne Merlin-motorer, som var en videreutvikling av Rolls-Royce 'R'. Lancaster, Spitfire, Hurricane og amerikanske Mustang brukte disse motorene og mange entusiaster mener det var disse som "vant" krigen. I alt 166000 Merli-motorer ble bygget i den nye fabrikken i Crewe. Etter krigen ble all bilproduksjon flyttet til Crewe. Fabrikken i Derby ble benyttet til utvikling og produksjon av jet-motorer.

Etter andre verdenskrig ble bilproduksjonen flyttet til nye fabrikklokaler i Crewe.
Kvalitetssikring
I 1924 ble et testsenter åpnet i Frankrike. Tidligere hadde Rolls-Royce benyttet franske landeveier til testing av sine biler. Grunnen var naturligvis de flotte veiene, men også det at fransk politi var mer medgjørlige enn de britiske. På testbanen i Chateauroux kunne testkjørerene gi bilene så my juling at det knapt var mer igjen av dem etterpå. Dette gav designerene og ingeniørene verdifulle fakta som bidro til enda bedre kvalitet på senere modeller.
USA
Rolls-Royce åpnet sin første fabrikk i USA i 1921. Denne lå i Springfield, Massachussets og var i første omgang ment til produksjon av 40/50hp.Totalt ble det bygget 2944 biler i USA. Enkelte biler ble også påbegynt i Derby for så å bli komplettert i Springfield. Fabrikken stengte dørene i 1931, som følge av depresjonen og økonomiske nedgangstider.
Overtakelsen av Bentley
Bentley var hovedkonkurrenten til Rolls-Royce. Bentley var kjent for å lage de raskeste bilene og hadde et sportslig design som tiltalte den fartsglade. I 1931 gikk Bentley under og Rolls-Royce fikk en enestående sjanse til å kjøpe selskapet. De holdt de to merkene adskilt med Bentley som den "stille" sportsbilen og Rolls-Royce som verdens beste bil. Bentley solgte bra etter dette og ble berømt for sine fantastiske kjøregenskaper. Bentley 3,5 litre er en legendarisk modell som satte et vell av rekorder i sin tid.
En ny tid
Etter andre verdenskrig ble Rolls-Royce tvunget til å redusere kostnadene i produksjonen av biler. Moderne teknologi ble innført, og man så mot USA for å lære hvilke metoder som var mest hensiktsmessige. Bilene ble nå bygget utelukkende i stål og med pressede karosseri. Det var uvisst hvordan kjøperene ville reagere på dette, men mottakelsen var god. Kvaliteten var tross alt den samme som da vognmakerene fikk boltre seg med dyre tresorter. Senere ble Phantom V og VI bygget av vognmakere, men kun til den som kunne betale den skyhøye prisen. Phantom VI ble bygget fra 1968 og helt fram til 1991.
I 1966 kom den første "vanlige" bilen fra Rolls-Royce på lenge; Silver Shadow. Silver Shadow skulle bli et ikon i bilhistorien og satte sitt preg på kommende modeller, helt fram til i dag. Denne modellen ble laget i over 34000 eksemplarer og må regnes som aristokratiets folkebil.
Arvesølvet til Tyskland
På neste side får du oversikten over modellene gjennom årenes løp...
<!--Pagebreak-->
Rolls-Royce Modeller 1904-2004
Modell | År | Merknader | Ant. |
Rolls-Royce 10hp | 1904 - 1906 | Den første Rolls-Royce med en to-sylindret 1,995cc og 12 hk. ved 1,000rpm. Topphastigheten var 63 km/t. | 10 |
Rolls-Royce 15hp | 1905 | Tre-sylindret 3,089 ccm. 15 hk./1,000rpm toppfart: 64 km/t. | 6 |
Rolls-Royce 20hp | 1905 - 1906 | Det ble laget tre utgaver av 20hp: light chassis, TT Replica og heavy chassis, alle med en rekkefirer på 4,118cc, 20 hk./1,000rpm. Mest kjente karosseri: Tourer; TT Replica og Roi-des-Belges. Heavy chassis gjorde 76 km/t, Light chassis ca. 84 km/t. | 40 |
Rolls-Royce 30hp | 1905 - 1906 | Rekkesekser på 6,177cc, 30 hk./1,000rpm. Karosseriene var Tourers og en lukket Pullman fra Barker. Topphastighet: ca. 88 km/t. | 37 |
Rolls-Royce 40/50 hp "Silver Ghost" | 1907 - 1925 | Den udødelige Ghost var I produksjon i 18 år. Motoren var en sekser fordelt på to blokker med tre sylindere på til sammen 7,036ccm. I 1909 ble dette øket til 7,428ccm, 48 hk./1,250rpm. Vanligste karosseri; Barker Tourer, Hooper Landaulet, London-Edinburgh type og Barker lukket cabriolet. | 6173 |
Rolls-Royce 20 hp | 1922 - 1929 | Den første baby-Rolls-Royce. Rekkesekser på 3,127 ccm. Maks. Hastighet var 99,5 km/t. Senere modeler klarte 112 km/t med et lettere karosseri. Barker standard tourer og Saloon var de vanligste modellene. | 2940 |
Rolls-Royce New Phantom (Phantom I) | 1925 - 1929 | Erstattet Silver Ghost. Phantom var forsynt med en rett seks-sylindret motor på 7,668ccm, 108 hk./ 2300rpm og topphastighet på ca. 136 km/t ved 3,000rpm. Phantom ble bygget I Storbritannia og I en ny fabrikk I USA. | 3514 (2271 i Derby og 1243 i Springfield, USA). |
Rolls-Royce Phantom II | 1929 - 1935 | Brukte også 7,6-literen. Phantom II hadde et mye forbedret chassis. Velkjente karosseri var: Barker close-coupled touring saloon, Park Ward Continental coupe og Barker torpedo tourer. Park Ward Continental klarte ca. 148 km/t. og 0-100 på 19,4 sek. | 1680 |
Rolls-Royce Phantom II Continental | Samme chassis som Pahantom II kort-versjon, men med en del endringer. Dette var innebar hovedsaklig en senking av styrestammen og et annet sett fjærer. Denne modellen hadde aldri noen spesielle spesifikasjon og ble endret etter hvert I produksjonen. | Ca. 280 (disse er inkludert I de 1680 over). | |
Rolls-Royce Phantom III | 1936 - 1939 | Rolls-Royce’ første V12 – en 60 graders enhet på 7,340ccm. Mest kjente modell: Park Ward limousine, Sedanca de ville og Hooper sedanca de ville. Ytelser for Park Ward limousine: 147 km/t. og 0-100 på 16.8 sek. | 727 |
Rolls-Royce 20/25 | 1929 - 1936 | Baby-Rolls-Roycen vokser og får en seks-sylindret 20-hesters motor boret til 3699 ccm. | 3827 |
Rolls-Royce 25/30 | 1936 - 1938 | Kapasiteten økt til 4257 ccm, 115 hk./4,500rpm og toppfart på ca 128 km/t. | 1201 |
Rolls-Royce Wraith | 1938 - 1939 | Wraith viderførte 25/30 med en 4-liter motor som gjorde den fin til cruising i 100-120 km/t. | 491 før krigen satte en stopper for prod. |
Rolls-Royce Silver Wraith | 1947 - 1959 | Alle modellene ble bygget av uavhengige karosserimakere. Produksjonen varte til 1959 med 4887cc for å hanske med stadig tyngre karosseri, som H.J. Mulliner Sedanca de Ville og Hooper Touring Limousine. | 1883 |
Rolls-Royce Silver Dawn | 1949 - 1955 | Dette var den første modellen som ble solgt med et standard stålkarosseri. Noen få samleobjekter ble laget med avvik. Den seks-sylindrede motoren på 4257 ccm ble oppgradert til 4,5 liter i 1951 og senere til 4,9-liter i 1954. | 785 |
Rolls-Royce Silver Cloud I | 1955 - 1959 | Med Dawns 4887cc motor, ble et komplett nytt karosseri designet. Automatgir var vanlig, men det fantes modeler med manuell gir. Makshast. 170 km/t.. | 2359 |
Rolls-Royce Silver Cloud II | 1959 - 1962 | Cloud II beholdt formen etter Cloud men var utstyrt med en ny V8 på 6230cc, 185 hk/ 4500rpm og en toppfart på 180 km/t. | 2116 |
Rolls-Royce Silver Cloud III | 1962 - 1966 | Skiller seg fra Cloud II med to hovelykter og et lavere motorlokk. Toppfarten økte (187 km/t.) og motoren til oppgradert til 200 hk./4500rpm. | 2376 hvor 79 ble bygget av andre karosseribyggere. |
Rolls-Royce Silver Shadow I | 1965 - 1976 | V8 ble fortsatt benyttet men nå i et moderne karosseri. Integrerte hjulbuer og hydraulisk demping, samt automatisk høydejustering. 220 hk./4,500rpm. Maks hast. 184 km/t. | |
Rolls-Royce Silver Shadow II | 1977 - 1981 | RR Shadow II var en oppgradert versjon av den forrige modellen, med bl.a. bedre kjøreegenskaper. Ytelsene var de samme. | Totalt antall Silver Shadow: 34611 |
Rolls-Royce Phantom IV | 1950 - 1956 | Den skjeldneste Rolls-Royce av dem alle, bygget for kongelige og statsoverhoder. Bilen ble levert med 5677cc og manuelt gir. | 18 |
Rolls-Royce Phantom V & VI | 1959 - 1991 | Phantom V og VI benyttet V8 og var bygget på chassis. Disse ble bygget lenge etter at selvbærende karoseeri ble innført med Silver Shadow og ble bygget på ramme helt fram til 1991. Da som den eneste modell med tradisjonelt karosseri. | 516 Phantom V 373 Phantom VI |
Rolls-Royce Corniche | 1971 - 1987 | Basert på Silver Shadow men med to dører. Bygget for hånd av Mulliner Park Ward. Corniche kunne kjøpes med hardtop eller som cabriolet. | 1306 |
Rolls-Royce Corniche II | 1987 - 1989 | 1226 | |
Rolls-Royce Corniche III | 1990 - 1991 | 451 | |
Rolls-Royce Corniche IV | 1992 - 1995 | 219 | |
Rolls-Royce Corniche S | 1995 | 25 | |
Rolls-Royce Camargue | 1975 - 1986 | Som Corniche, var Camargue basert på Silver Shadow- platformen, bygget av Mulliner Park Ward. Bilen ble stylet av italienske Pininfarina. Denne modellen var den første som ble bygget etter metriske mål. | 525 |
Rolls-Royce Silver Spirit | 1980 - 1989 | Silver Spirit benyttet gulvplaten til Silver Shadow som utgangspunkt men fikk et mer moderne og elegant karosseri. | 8125 |
Rolls-Royce Silver Spirit II | 1990 -1993 | 1152 | |
Rolls-Royce Silver Spirit III | 1994-1995 | 234 | |
Rolls-Royce Silver Spirit (96) | 1996-1997 | 145 | |
Rolls-Royce Silver Dawn | 1995-1998 | 237 | |
Rolls-Royce Silver Spur | 1980 - 1989 | Silver Spur fikk 4 tommer lengre akselavstand enn Spirit. 25 Silver Spur Centenary ble bygget i 1985, for å feire 100 år med britisk bilindustri. | 6214 |
Rolls-Royce Silver Spur II | 1990-1993 | 1658 | |
Rolls-Royce Mulliner Spur | 1990-1991 | 71 | |
Rolls-Royce Silver Spur III | 1994-199 | 465 | |
Rolls-Royce Silver Spur (96) | 1996-2000 | 802 | |
Rolls-Royce Silver Spur Limousine | 1982 - 1999 | Silver Spur ble også bygget som limousin, strukket 42 tommer. | 101 |
Rolls-Royce Silver Spur Division | 1997 - 1999 | 39 | |
Rolls-Royce Silver Spur Non Division | 1998 | 20 | |
Rolls-Royce Silver Spur Armoured | 1999 | 1 | |
Rolls-Royce Touring Limousine | 1992 - 1997 | 103 | |
Rolls-Royce Park Ward Limousine | 1996 - 1999 | 52 | |
Rolls-Royce Silver Seraph | 1998 - 2001 | Den siste Rolls-Royce bygget i Crewe, Silver Seraph var den første helt nye modellen siden Silver Shadow mer enn 30 år tidligere. Utviklet med hjelp fra BMW, ble den utstyrt med BMWs 5,4-liter V12. | 1570 |
Rolls-Royce Silver Seraph Park Ward | 127 | ||
Rolls-Royce Corniche | 1999 - 2002 | Den første modellen I det nye årtusenet delte mange trekk med Silver Seraph men brukte den kjente V8 motoren. | 374 |
Rolls-Royce Phantom | 2003 - | Helt ny model. Den første modellen under eierskap av BMW og nytt hovekvarter i Goodwood, England. | |
Rolls-Royce 100EX | 2004 | Stilstudiet 100EX ble presentert under bilutstillingen i Geneve, 2. mars. Se bilder av 100EX. | |
Rolls-Royce Centenary Phantom | 2004 | ![]() | 30 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar