27. mars 2011

Rovers historie 1904 - 2004

Rover startet produksjon av biler i 1904 og er i dag den eneste rent britiske produsenten av betydelig størrelse. Selskapet eksporterer i dag biler til de fleste europeiske land og deler av Asia. 

 Rover (MG Rover Group) har en bråkete historie med oppkjøp og salg i og utenfor Storbritannia. Fra å være på konkursens rand flere ganger har eierene nå klart å berge både navn og rykte og satser nå alvorlig på å gjenreise det en gang så prestisjetunge merket. I Norge leveres Rover gjennom importøren Britisk Bilimport AS og via utsalgsnettet til BMW. MG Rover Group er produsent av både Rover og MG. MG-programmet består stort sett av sportslige utgaver av Rover-modellene men vi vet at det arbeides med egne MG-modeller for framtiden.

Oppdatert: MG Rover Group ble lagt under administrasjon i 2005 og så solgt til kinesiske Nanjing Automobile Group same året. 
 Artikkelen er uendret for å bevare dens autentisitet.

1855John Kemp Starley blir født i Walthamstow, England. John var sønn av oppfinneren og sykkelprodusent James Starley (1831-1881).
1877Starley & Sutton Co stiftes i Coventry.
1884Den første "Rover"-sykkelen ser dagens lys.
1888Rover viser sin første elektriske bil. Starleys far eksperimenterte også med elektirske biler før han døde men ingen av disse ble videreutviklet.
1896Selskapet skifter navn til Rover Cycle Compani.
1901J.K. Starley dør.
1902Rovers første motorsykkel
1904
Rover Cycle Company Ltd viser sin første bil, med énsylindret motor på 8 hk. Firmaet var allerede en etablert sykkel og motorsykkelprodusent.
1905
Den første bilen fra Rover med fire-sylindret motor på 20 hk.
1907Rover 15 HP med sin karakteristiske hjerteformede radiator.
1910Rovers første framgangsrike modell, Rover 12 HP. Den ble konstruert av Owen Clegg fra Wolseley.

Dette året kunne Rover tilby et større spekter av modeller og motorsykler enn noe annet selskap i verden.
1919Rover 12 HP med avtagbart tak.
1920Småbilen Rover Eight med tosylindret boxermotor på 998 cc. Modellen ble en stor suksess.
1924Rover 14/45 HP og Rover 9/20 HP, en Eight med firesylindret motor. Rover 10/25 HP med større motor.
1925
Rover 16/50 hp introduseres. Rover 14/45 HP tildeles The Dewar Trophy for å ha klart en stigning i Wales femti ganger på rad.

1927
1927 Rover 2-Litre, senere Rover Light Six, med karosseri kledd i kunststoff. Modellen gav Rover et dårlig rykte på grunn av holdbarheten.

1928
Rover er nær ruinens rand og får ny ledelse. Spencer Wilks fra Hillman utnevnes til visedirektør, og blir redningsmannen for selskapet. En ny modell er Rover Pilot, en liten, sekssylindret bil som innleder en rekke med seksere. 9/20 får kraftigere motor og omdøpes 10/25.

1933
Wilks forblir visedirektør, med ansvaret for produksjonen av kvalitetsbiler i mellomklassen. Den tidligere visedirektøren, Frank Searles, mente at man burde masseprodusere billige biler for å konkurrere med Austin og Morris. Resultatet ble at selskapet produserte mer biler enn de klarte å selge. En helt ny serie ble introdusert; Rover P1 10, 12, 14 og Speed 14.

Rover Speed 14

Rover P1 10
1937
Speed 14 erstattes av to nye seksere, 16 og Speed 20. Serien fra 10 til Speed 20, produseres fram til 1940. Spencer Wilks drøm om et prestisjetunkt og respektert merke i den lukseriøse mellomklassen var nådd.

Rover 16
1939-1945
Fabrikken i Bristol ble ødelagt under tyskerenes bombing. De fleste bilprodusentene drev såkalt skyggevirksomhet under krigen. Rovers produksjon var hovedsaklig motorer til Armstrong-Siddeley Cheetah og Bristol Hercules, vinger til Avro Lancaster, rammer til Albemarles samt gassturbiner og motorer til pansrede kjøretøy.

1945
Produksjonen gjenopptas i fabrikken i Solihull og førkrigsmodellene kommer tilbake, bortsett fra Speed 20.

1947
Land Rover lanseres. Mer informasjon om Series 1 og senere modeller se Land Rovers historie

1948
P3-serien, ligner sin forgjenger men med ny motor på 60 og 75 hk.

Rover P3
1949
Den helt nye Rover P4. Denne bilen fikk tilnavnet "Auntie", eller tante på norsk. I modellens levetid, fram til 1964, ble den levert med motorer på 60, 75, 80, 90, 95, 100, 105 och 110 hk.

Rover P4
1958
Rover P5 med 3-litersmotor på 115 hk, originalt nok kalt Rover 3-Litre. Karosseriet var bredere og tyngre, men hadde likhetstrekk med P4.

Rover P5
1963
Rover P6 med moderne karosseri og ny, firesylindret motor på 2 liter og 90 hk. Denn første modellen het Rover 2000.

Rover P6
1965
Rover kjøper opp Alvis.

1967
Rover kjøpes opp av Leyland, som året etter slås sammen med BMC. Det nye selskapet døpes British Leyland Motor Corporation. Rover 3.5 får den berømte V8-motoren på 3,5 liter og 160 hk, opprinnelig en lisensprodusert motor fra Buick.

1968
V8-motoren settes i P6-karosseriet, Rover 3500.
Rover V8 3500 ccm
Rover V8 3500 ccm
1970
Debut for Range Rover, en lukseriøs firehjulstrekker med med V8-motoren. For mer om denne og senere modeller, se Land Rovers historie.

1976
Rover SD1 erstatter P6, og først ut er Rover 3500 med V8. Bilen ble designet av David Bache. Senere kom versjoner på 2000, 2300 og 2600 ccm. Den første hadde Leylands O-motor, mens de senere modellene hadde sksere fra Triumph som ersattet Triumphs egne 2000 och 2500.

Rover SD1
1983
Vitesse, en påkostet versjon av SD1, som bl.a. deltok i EM-runden for standardbiler. Range Rover får fire dører.

1984
200-serien, det første resultatet av British Leylands samarbeid med japanske Honda. Basert på Honda Civic fantes den som 213 og 216, den siste med Leylands egne motor.
Rover 200
Rover 200
1986
Selskapet skifter navn til Rover Group hvor også Austin inngår. Samme år lanseres 800-serien som var basert på Honda Legend. Toppmodellen, Sterling, hadde V6-motor.

Rover 820
1988
Det statlig eide Rover selges til British Aerospace.

1989
400-serien, 200-serie med vanlig bagasjeluke. Basert på Honda Concerto men med britiske nødvendigheter som tre og skinn.

1990
Austin Metro, Maestro og Montego døpes om til Rover og Austin-navnet legges ned.

1992
Forlenget version av Range Rover, LSE. Rover 220 Coupé får turbomotor på 200 hk.

1993
600-serien, basert på Honda Accord.

Rover 600
1994
Rover overtas av BMW. Som en følge av detta kan den helt nye Range Rover fås med BMWs 2,5 liters dieselsekser.

1995
Ny Rover 200- såvel som 400-serie. Den første i Golfklassen og den andre i størrelse mellomklassen.

1998
Rover 75, helt ny modell med egne motorer, bortsett fra turbodiesel som kommer fra BMW.
Rover 75
Rover 75
1999
Rover 200- og 400-seriene skifter navn til Rover 25 og 45 og får samtidig nytt design på frongrillen.
Rover 45
Rover 45
2000
BMW taper penger på Rover og selger det til Alchemy Partners for 1 britisk pund. Det ender med fiasko og Rover selges videre til Phoenix Group. Med ett blir Rover den største uavhengige bilprodusenten i England. BMW beholder rettighetene til Mini (og lanserer senere sin egen arvtaker), mens Land Rover overtas av Ford.

2001
Rover 75 Touring.
Rover 75 Touring
Rover 75 Touring
2002
Karosseribyggerene S. MacNeillie & Co. står for utformingen av Rover 75 Vanden Plas, en forlenget utgave av originalen.
Rover 75 Vanden Plas
Rover 75 Vanden Plas
2003
CityRover er en liten bil, basert på indiske Tata. Dette er den minste bilen fra Rover siden Metro og Mini.

CityRover
2003Rover Streetwise var et forsøk på å tekkes ungdommen og dem som gjerne vil kjenne seg som en. Basert på Rover 25.

Rover Streetwise
200425. mai: Rover 25, 45 og 75 får sin første ansiktsløfting, med bl. a. ny front. Rover 75 Limousine (forl. 20 cm) overtar etter Rover 75 Vanden Plas med nytt design.
MG Rover sliter med økonomien og står i fare for å bli avviklet. I februar inngikk Rover modellsamarbeid med malaysiske PROTON (se artikkel) og kinesiske partnere. Det asiatiske markedet ser ut til å bli et springbrett til resten av verdensmarkedet.
Den første V8eren siden 80-tallet ble lansert på bilustillingen i Detroit.

Rover 75 facelift

Rover 75 Limousine
FramtidenRover TCV er foreløpig bare en drøm. Prototypen har blitt vist på utstillinger og har vunnet publikums hjerter allerede. Se ikke bort fra at denne blir å finne på veien i en eller annen variant i framtiden.
Rover TCV Concept
Rover TCV Concept

Ingen kommentarer: