Rover (MG Rover Group) har en bråkete historie med oppkjøp og salg i og utenfor Storbritannia. Fra å være på konkursens rand flere ganger har eierene nå klart å berge både navn og rykte og satser nå alvorlig på å gjenreise det en gang så prestisjetunge merket. I Norge leveres Rover gjennom importøren Britisk Bilimport AS og via utsalgsnettet til BMW. MG Rover Group er produsent av både Rover og MG. MG-programmet består stort sett av sportslige utgaver av Rover-modellene men vi vet at det arbeides med egne MG-modeller for framtiden.
Oppdatert: MG Rover Group ble lagt under administrasjon i 2005 og så solgt til kinesiske Nanjing Automobile Group same året.
Artikkelen er uendret for å bevare dens autentisitet.
1855 | John Kemp Starley blir født i Walthamstow, England. John var sønn av oppfinneren og sykkelprodusent James Starley (1831-1881). | |
1877 | Starley & Sutton Co stiftes i Coventry. | |
1884 | Den første "Rover"-sykkelen ser dagens lys. | |
1888 | Rover viser sin første elektriske bil. Starleys far eksperimenterte også med elektirske biler før han døde men ingen av disse ble videreutviklet. | |
1896 | Selskapet skifter navn til Rover Cycle Compani. | |
1901 | J.K. Starley dør. | |
1902 | Rovers første motorsykkel | |
1904 |
Rover Cycle Company Ltd viser sin første bil, med énsylindret motor på 8 hk. Firmaet var allerede en etablert sykkel og motorsykkelprodusent.
| |
1905 |
Den første bilen fra Rover med fire-sylindret motor på 20 hk.
| |
1907 | Rover 15 HP med sin karakteristiske hjerteformede radiator. | |
1910 | Rovers første framgangsrike modell, Rover 12 HP. Den ble konstruert av Owen Clegg fra Wolseley. | |
Dette året kunne Rover tilby et større spekter av modeller og motorsykler enn noe annet selskap i verden. | ||
1919 | Rover 12 HP med avtagbart tak. | |
1920 | Småbilen Rover Eight med tosylindret boxermotor på 998 cc. Modellen ble en stor suksess. | |
1924 | Rover 14/45 HP og Rover 9/20 HP, en Eight med firesylindret motor. Rover 10/25 HP med større motor. | |
1925 |
Rover 16/50 hp introduseres. Rover 14/45 HP tildeles The Dewar Trophy for å ha klart en stigning i Wales femti ganger på rad.
| |
1927 |
1927 Rover 2-Litre, senere Rover Light Six, med karosseri kledd i kunststoff. Modellen gav Rover et dårlig rykte på grunn av holdbarheten.
| |
1928 |
Rover er nær ruinens rand og får ny ledelse. Spencer Wilks fra Hillman utnevnes til visedirektør, og blir redningsmannen for selskapet. En ny modell er Rover Pilot, en liten, sekssylindret bil som innleder en rekke med seksere. 9/20 får kraftigere motor og omdøpes 10/25.
| |
1933 |
Wilks forblir visedirektør, med ansvaret for produksjonen av kvalitetsbiler i mellomklassen. Den tidligere visedirektøren, Frank Searles, mente at man burde masseprodusere billige biler for å konkurrere med Austin og Morris. Resultatet ble at selskapet produserte mer biler enn de klarte å selge. En helt ny serie ble introdusert; Rover P1 10, 12, 14 og Speed 14.
| |
1937 |
Speed 14 erstattes av to nye seksere, 16 og Speed 20. Serien fra 10 til Speed 20, produseres fram til 1940. Spencer Wilks drøm om et prestisjetunkt og respektert merke i den lukseriøse mellomklassen var nådd.
| |
1939-1945 |
Fabrikken i Bristol ble ødelagt under tyskerenes bombing. De fleste bilprodusentene drev såkalt skyggevirksomhet under krigen. Rovers produksjon var hovedsaklig motorer til Armstrong-Siddeley Cheetah og Bristol Hercules, vinger til Avro Lancaster, rammer til Albemarles samt gassturbiner og motorer til pansrede kjøretøy.
| |
1945 |
Produksjonen gjenopptas i fabrikken i Solihull og førkrigsmodellene kommer tilbake, bortsett fra Speed 20.
| |
1947 |
Land Rover lanseres. Mer informasjon om Series 1 og senere modeller se Land Rovers historie
| |
1948 |
P3-serien, ligner sin forgjenger men med ny motor på 60 og 75 hk.
| |
1949 |
Den helt nye Rover P4. Denne bilen fikk tilnavnet "Auntie", eller tante på norsk. I modellens levetid, fram til 1964, ble den levert med motorer på 60, 75, 80, 90, 95, 100, 105 och 110 hk.
| |
1958 |
Rover P5 med 3-litersmotor på 115 hk, originalt nok kalt Rover 3-Litre. Karosseriet var bredere og tyngre, men hadde likhetstrekk med P4.
| |
1963 |
Rover P6 med moderne karosseri og ny, firesylindret motor på 2 liter og 90 hk. Denn første modellen het Rover 2000.
| |
1965 |
Rover kjøper opp Alvis.
| |
1967 |
Rover kjøpes opp av Leyland, som året etter slås sammen med BMC. Det nye selskapet døpes British Leyland Motor Corporation. Rover 3.5 får den berømte V8-motoren på 3,5 liter og 160 hk, opprinnelig en lisensprodusert motor fra Buick.
| |
1968 |
V8-motoren settes i P6-karosseriet, Rover 3500.
| ![]() Rover V8 3500 ccm |
1970 |
Debut for Range Rover, en lukseriøs firehjulstrekker med med V8-motoren. For mer om denne og senere modeller, se Land Rovers historie.
| |
1976 |
Rover SD1 erstatter P6, og først ut er Rover 3500 med V8. Bilen ble designet av David Bache. Senere kom versjoner på 2000, 2300 og 2600 ccm. Den første hadde Leylands O-motor, mens de senere modellene hadde sksere fra Triumph som ersattet Triumphs egne 2000 och 2500.
| |
1983 |
Vitesse, en påkostet versjon av SD1, som bl.a. deltok i EM-runden for standardbiler. Range Rover får fire dører.
| |
1984 |
200-serien, det første resultatet av British Leylands samarbeid med japanske Honda. Basert på Honda Civic fantes den som 213 og 216, den siste med Leylands egne motor.
| ![]() Rover 200 |
1986 |
Selskapet skifter navn til Rover Group hvor også Austin inngår. Samme år lanseres 800-serien som var basert på Honda Legend. Toppmodellen, Sterling, hadde V6-motor.
| |
1988 |
Det statlig eide Rover selges til British Aerospace.
| |
1989 |
400-serien, 200-serie med vanlig bagasjeluke. Basert på Honda Concerto men med britiske nødvendigheter som tre og skinn.
| |
1990 |
Austin Metro, Maestro og Montego døpes om til Rover og Austin-navnet legges ned.
| |
1992 |
Forlenget version av Range Rover, LSE. Rover 220 Coupé får turbomotor på 200 hk.
| |
1993 |
600-serien, basert på Honda Accord.
| |
1994 |
Rover overtas av BMW. Som en følge av detta kan den helt nye Range Rover fås med BMWs 2,5 liters dieselsekser.
| |
1995 |
Ny Rover 200- såvel som 400-serie. Den første i Golfklassen og den andre i størrelse mellomklassen.
| |
1998 |
Rover 75, helt ny modell med egne motorer, bortsett fra turbodiesel som kommer fra BMW.
| ![]() Rover 75 |
1999 |
Rover 200- og 400-seriene skifter navn til Rover 25 og 45 og får samtidig nytt design på frongrillen.
| ![]() Rover 45 |
2000 |
BMW taper penger på Rover og selger det til Alchemy Partners for 1 britisk pund. Det ender med fiasko og Rover selges videre til Phoenix Group. Med ett blir Rover den største uavhengige bilprodusenten i England. BMW beholder rettighetene til Mini (og lanserer senere sin egen arvtaker), mens Land Rover overtas av Ford.
| |
2001 |
Rover 75 Touring.
| ![]() Rover 75 Touring |
2002 |
Karosseribyggerene S. MacNeillie & Co. står for utformingen av Rover 75 Vanden Plas, en forlenget utgave av originalen.
| ![]() Rover 75 Vanden Plas |
2003 |
CityRover er en liten bil, basert på indiske Tata. Dette er den minste bilen fra Rover siden Metro og Mini.
| |
2003 | Rover Streetwise var et forsøk på å tekkes ungdommen og dem som gjerne vil kjenne seg som en. Basert på Rover 25. | |
2004 | 25. mai: Rover 25, 45 og 75 får sin første ansiktsløfting, med bl. a. ny front. Rover 75 Limousine (forl. 20 cm) overtar etter Rover 75 Vanden Plas med nytt design. MG Rover sliter med økonomien og står i fare for å bli avviklet. I februar inngikk Rover modellsamarbeid med malaysiske PROTON (se artikkel) og kinesiske partnere. Det asiatiske markedet ser ut til å bli et springbrett til resten av verdensmarkedet. Den første V8eren siden 80-tallet ble lansert på bilustillingen i Detroit. | |
Framtiden | Rover TCV er foreløpig bare en drøm. Prototypen har blitt vist på utstillinger og har vunnet publikums hjerter allerede. Se ikke bort fra at denne blir å finne på veien i en eller annen variant i framtiden. | ![]() Rover TCV Concept |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar