27. mars 2011

Aston Martins historie fra 1913 til 2004

Aston Martin har mye til felles med sine britiske konkurrenter. Konkurser, fusjoner og fadeser. Aston Martin var tidligere kjent som en av herskerene på løpsbanen og gjorde sitt ytterste i kampen mot Ferraris superbiler i 60-årene. I dag eies selskapet av Ford, som satser på rike, fartsglade og stilbevisste kunder. Aston Martin oppnådde legendestatus, som James Bond-bilen fra filmene Goldfinger, The Living Daylights og Die Another Day.


1913
Bamford and Martin Ltd. stiftet i London.

1914
Navnet Aston Martin blir brukt, etter seier i Aston Hill Climb.

1915
Den første registrerte Aston Martin.
1921
Den første, fullblods løpsbilen fra selskapet er klar.

1922
Aston Martin deltar for første gang i det franske Grand Prix.

1924
Selskapet gjennomgår økonomiske problemer og blir finansiert av private midler.

1925
Den første konkursen, hvorpå selskapet selges til Renwick & Bertelli. Renwick trekker seg snart ut, og Bertelli fortsetter alene med svært begrensede midler.

1926
Aston Martin Motors Ltd. stiftet i Feltham, England.

1927
To nye biler vises på motorshowet i London. 19 eksemplar bygge av den første serien.

1929
International-modellen som vant bl.a. klasse-seiere på Brooklands og i TT-løpene.

1931
Firmaet kjøpes opp av Lance Prideaux-Brune i partnerskap med Gordon Sutherland. Dette ble gjort for å finansiere videre deltakelse i løp og ut

1934
Ulster-modellen. Ble også levert samtidig i en større modell, som Mark II, for større bekvemmelighet.
1936
Ny motor på 2 liter, konstruert av Claude Hill.
Fram til andre verdenskrig ble det bygget få biler hos Aston Martin, en av disse var Speed Model, som ikke var lett å selge. En prototype kalt Atom ble utprøvd i 1940, men kom aldri i produksjon.

1947
Traktorprodusenten David Brown overtar Aston Martin.
En kortlivet DB1-modell bli framvist. Bilen ble oppkalt etter David Brown (DB).


1948
DB1 blir laget i 15 eksemplarer.

1950
Den berømte DB2 med karosseri fra Tickford. DB2 fikk en Lagonda-motor på 2,6 liter og 105 hk. Vantage-versjonen ble trimmet til 125 hk. Senere utviklet til DB2/4 med mulighet til å åpne bakruten og med to bakseter, en tidlig kombikupé, om man vil. DB2/4 ble levert med 3-liters motor.
DB3, designet av Eberan von Eberhorst, var en ren løpsbil.

Aston Martin DB2
1956
Produksjonen flyttes til Newport Pagnell, hvor fabrikken ligger i dag.

1958
DB4 med sekser på 3,7 liter, 240 hk og DOHC, konstruert av Tadek Marek. Karosseriet ble designet av Touring og ble bygget av Tickford. Fantes også som DB4 GT med tre dobble Weberforgassere og beskyttelsesglass over lyskasterene.
DB4 GT Zagato var en enda mer påkostet version på hele 314 hk. og et annet karosseri.

1959
Aston Martin vinner endelig Le Mans 24-timersløp etter mange tappre forsøk. Dette ble gjort med modellen DBR1.
DB4 GT, en kortere versjon av DB4. Aston Martin ønsket en serie med DB4 GT som skulle være lettere og mer konkurransedyktige mot Ferraris 250 GT. Zagato ble engasjert for å bygge skallet til 19 av disse bilene. DB4 GT Zagato

DB4 GT Zagato på Goodwood-banen i 1961.
1963
DB5 som ble berømt gjennom bl.a. James Bond-filmen Goldfinger.

1965
Tredje generasjon, DB6, som som også ble levert med automatgir. Modellen var bare ment som en overgangsmodell inntil Aston Martin fikk ferdig en helt ny bil, men etterspørselen ble større enn forventet, selv etter lanseringen av DBS. DB6 ble derfor produsert helt fram til 1971. Ca 1800 eksemplarer ble bygget.
DB5 og DB6 fantes også som cabriolet, eller Volante, men disse ble laget i svært få eksemplarer.

Aston Martin DB6
1967
DBS med nytt design av William Towns. Fra 1970 ble denne levert med V8-motor på 5,3 liter.

1969
DB6 Mk 2 og DBSV8 blir satt i produksjon.

1972
David Brown selger Aston Martin til Company Developments. DBS får nytt design og kalles nå bare V8.

1974
Aston Martin rammes av konkurs og selskapet overtas av hotellinvestorene George Minden og Peter Sprague.

1976
Den futuristiske Lagonda vises fram for offentligheten. Den nye ledelsen satset mye på å revitalisere selskapet og håpet at Lagonda ville hjelpe, med framtidsrettet teknologi og et nesten vulgært, mektig utseende. Bilen skulle vise seg å bli selskapets og en av bilhistoriens største fiaskoer.

Aston Martin Lagonda
1977
Vantage-modellen blir relansert fulgt av Volante året etter.

1980
Victor Gauntlett og Tim Healey kjøper Aston Martin.
Lagonda settes i full produksjon.
I mars viste Aston Martin fram enda en obskuritet, stilstudiet Bulldog.

Aston Martin "Bulldog"
1983
Gauntlett selger sin andel til amerikanske Automotive Investments.

1984
Tim Healey selger seg ut av selskaper. Gauntlett forblir i stillingen som leder for Aston Martin.

1986
Zagatomodellen bygges i 50 eksemplarer på det gamle V8-chassiet. Motoren oppjusteres til 430 hk. Zagato ble også levert som cabriolet. Begge modellene ble montert av italienske Zagato.

1987
Ford kjøper 75 prosent av aksjene i selskapet.
James Bond bringer Aston Martin tilbake til filmen.

1988
Den første nye modellen på 20 år, Virage, blir levert med V8, for første gang med 4 ventiler pr. sylinder. Lansert som Volante (cab.) et par år senere.

1991
Victor Gauntlett går av som leder og erstattes av Walter Hayes.

1992
Virage Volante settes i produksjon.

1993
Aston Martin Vantage settes i produksjon.
Prototypen Aston Martin Lagonda Vignal, designet av Ghia.

Aston Martin Lagonda Vignal
1994
Ford kjøper de siste 25 prosent av aksjene og overtar eierskaper. DB7, en rimeligere modell som ble bygget av TWR. Denne leveres med en sekser utviklet av Ford-eide Jaguar.

1996
Virage erstattes av V8 Coupé og DB7 kommer som Volante. Ytelsen i Vantage er nå oppe i 557 hk!

1997
V8 Volante.

1999
Vantage Le Mans er en lettere utgave med 600 hk.

2000
Vanquish er en helt ny modell siden Virage fra slutten av 80-tallet. V12-motor på 5,9 liter utviklet av Cosworth. Blir levert fra 2001.

V-12 Vanquish
2001
DB7 nr 5000.

2002
DB7 Zagato med håndbygt aluminiumskarosseri.

2003
DB9. V12 med 450 hk og 0-100 på under 5 sekunder.


Aston Martin DB9
2004
DB9 leveres som Volante (cab.).

Aston Martin DB9 Volante

Ingen kommentarer: