Aston Martin har mye til felles med sine britiske konkurrenter. Konkurser, fusjoner og fadeser. Aston Martin var tidligere kjent som en av herskerene på løpsbanen og gjorde sitt ytterste i kampen mot Ferraris superbiler i 60-årene. I dag eies selskapet av Ford, som satser på rike, fartsglade og stilbevisste kunder. Aston Martin oppnådde legendestatus, som James Bond-bilen fra filmene Goldfinger, The Living Daylights og Die Another Day.
1913 | Bamford and Martin Ltd. stiftet i London. | |
1914 | Navnet Aston Martin blir brukt, etter seier i Aston Hill Climb. | |
1915 | Den første registrerte Aston Martin. | |
1921 | Den første, fullblods løpsbilen fra selskapet er klar. | |
1922 | Aston Martin deltar for første gang i det franske Grand Prix. | |
1924 | Selskapet gjennomgår økonomiske problemer og blir finansiert av private midler. | |
1925 | Den første konkursen, hvorpå selskapet selges til Renwick & Bertelli. Renwick trekker seg snart ut, og Bertelli fortsetter alene med svært begrensede midler. | |
1926 | Aston Martin Motors Ltd. stiftet i Feltham, England. | |
1927 | To nye biler vises på motorshowet i London. 19 eksemplar bygge av den første serien. | |
1929 | International-modellen som vant bl.a. klasse-seiere på Brooklands og i TT-løpene. | |
1931 | Firmaet kjøpes opp av Lance Prideaux-Brune i partnerskap med Gordon Sutherland. Dette ble gjort for å finansiere videre deltakelse i løp og ut | |
1934 | Ulster-modellen. Ble også levert samtidig i en større modell, som Mark II, for større bekvemmelighet. | |
1936 | Ny motor på 2 liter, konstruert av Claude Hill. | |
1947 | Traktorprodusenten David Brown overtar Aston Martin. | |
1948 | DB1 blir laget i 15 eksemplarer. | |
1950 | Den berømte DB2 med karosseri fra Tickford. DB2 fikk en Lagonda-motor på 2,6 liter og 105 hk. Vantage-versjonen ble trimmet til 125 hk. Senere utviklet til DB2/4 med mulighet til å åpne bakruten og med to bakseter, en tidlig kombikupé, om man vil. DB2/4 ble levert med 3-liters motor. | Aston Martin DB2 |
1956 | Produksjonen flyttes til Newport Pagnell, hvor fabrikken ligger i dag. | |
1958 | DB4 med sekser på 3,7 liter, 240 hk og DOHC, konstruert av Tadek Marek. Karosseriet ble designet av Touring og ble bygget av Tickford. Fantes også som DB4 GT med tre dobble Weberforgassere og beskyttelsesglass over lyskasterene. | |
1959 | Aston Martin vinner endelig Le Mans 24-timersløp etter mange tappre forsøk. Dette ble gjort med modellen DBR1. | DB4 GT Zagato på Goodwood-banen i 1961. |
1963 | DB5 som ble berømt gjennom bl.a. James Bond-filmen Goldfinger. | |
1965 | Tredje generasjon, DB6, som som også ble levert med automatgir. Modellen var bare ment som en overgangsmodell inntil Aston Martin fikk ferdig en helt ny bil, men etterspørselen ble større enn forventet, selv etter lanseringen av DBS. DB6 ble derfor produsert helt fram til 1971. Ca 1800 eksemplarer ble bygget. | Aston Martin DB6 |
1967 | DBS med nytt design av William Towns. Fra 1970 ble denne levert med V8-motor på 5,3 liter. | |
1969 | DB6 Mk 2 og DBSV8 blir satt i produksjon. | |
1972 | David Brown selger Aston Martin til Company Developments. DBS får nytt design og kalles nå bare V8. | |
1974 | Aston Martin rammes av konkurs og selskapet overtas av hotellinvestorene George Minden og Peter Sprague. | |
1976 | Den futuristiske Lagonda vises fram for offentligheten. Den nye ledelsen satset mye på å revitalisere selskapet og håpet at Lagonda ville hjelpe, med framtidsrettet teknologi og et nesten vulgært, mektig utseende. Bilen skulle vise seg å bli selskapets og en av bilhistoriens største fiaskoer. | Aston Martin Lagonda |
1977 | Vantage-modellen blir relansert fulgt av Volante året etter. | |
1980 | Victor Gauntlett og Tim Healey kjøper Aston Martin. | Aston Martin "Bulldog" |
1983 | Gauntlett selger sin andel til amerikanske Automotive Investments. | |
1984 | Tim Healey selger seg ut av selskaper. Gauntlett forblir i stillingen som leder for Aston Martin. | |
1986 | Zagatomodellen bygges i 50 eksemplarer på det gamle V8-chassiet. Motoren oppjusteres til 430 hk. Zagato ble også levert som cabriolet. Begge modellene ble montert av italienske Zagato. | |
1987 | Ford kjøper 75 prosent av aksjene i selskapet. | |
1988 | Den første nye modellen på 20 år, Virage, blir levert med V8, for første gang med 4 ventiler pr. sylinder. Lansert som Volante (cab.) et par år senere. | |
1991 | Victor Gauntlett går av som leder og erstattes av Walter Hayes. | |
1992 | Virage Volante settes i produksjon. | |
1993 | Aston Martin Vantage settes i produksjon. | Aston Martin Lagonda Vignal |
1994 | Ford kjøper de siste 25 prosent av aksjene og overtar eierskaper. DB7, en rimeligere modell som ble bygget av TWR. Denne leveres med en sekser utviklet av Ford-eide Jaguar. | |
1996 | Virage erstattes av V8 Coupé og DB7 kommer som Volante. Ytelsen i Vantage er nå oppe i 557 hk! | |
1997 | V8 Volante. | |
1999 | Vantage Le Mans er en lettere utgave med 600 hk. | |
2000 | Vanquish er en helt ny modell siden Virage fra slutten av 80-tallet. V12-motor på 5,9 liter utviklet av Cosworth. Blir levert fra 2001. | V-12 Vanquish |
2001 | DB7 nr 5000. | |
2002 | DB7 Zagato med håndbygt aluminiumskarosseri. | |
2003 | DB9. V12 med 450 hk og 0-100 på under 5 sekunder. | |
2004 | DB9 leveres som Volante (cab.). | Aston Martin DB9 Volante |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar