1911 | Ford Motor Company begynner å montere Model T (T-Ford) i Manchester. Bilene ble levert i kasser, sendt fra USA. | |
1928 | Model A erstatter Model T. Denne blir levert med en mindre motor i Europa, under navnet AF. | |
1931 | Fabrikken i Dagenham, utenfor London, står klar. | |
1932 | Den første rent britiske modellen, Model Y (Ford Junior). Bilen ble en suksess på grunn av pris og enkle utførelse. | |
1935 | Model C Ten leveres med en firesylindret motor på 1172 ccm. Bilen var i produksjon fram til 1962. I årene 1932 til 1939 ble det også produsert og montert B- og V8-modeller i England. Disse var i hovedsak lik sine amerikanske brødre. | |
1937 | Model Y erstattes av Anglia og Model C erstattes av Prefect. Disse gikk under navnene Model 7Y og 7W Ten de første årene. | |
1945 | I mai ruller den første Anglia av rullebåndet etter seks år med krig. | |
1947 | Fords grunnlegger, Henry Ford dør. | |
1949 | Anglia og Prefect i ny drakt og Ford Pilot (V8) vises fram for publikum for første gang. | |
1950 | Consul og Zephyr vises under London Motor Show. Begge med selvbærende karosseri. | |
1953 | Ny generasjon Anglia. Den gamle modellen skifter navn til Ford Popular. Zephyr og Zodiac leveres i mer lukseriøse utgaver, bla. med to-fargers eksteriør. | |
1956 | Consul, Zephyr og Zodiac Mk II. | |
1959 | Anglia 105E med ny firesylindret motor på 997 ccm. En videreutviklet variant av denne brukes fremdeles i bl.a. Ford Ka og Fiesta. | |
1961 | Consul Classic 315. Fantes også som coupé, under navnet Capri. | |
1962 | Zephyr Mk III, med fire og seks-sylindret motor. Consul går ut av produksjon. | |
1963 | Bestselgeren Cortina presenteres. Denne ble levert som Cortina GT og legendariske Lotus Cortina. Lotus Cortina ble montert av Lotus i Norwich, med Lotus egen motor og tuning. Corsair kom også dette året, med 1500 ccm. | |
1966 | Cortina Mk II med nytt karosseri. Ford overtok produksjonen av Lotus Cortina. Zephyr/Zodiacs siste generasjon, Mk IV. Nytt av året var Ford Transit, en meget populær og fleksibel vare og lastebil. Corsair får ny V4-motor på 1660 ccm. | |
1968 | Anglia 105E erstattes av Escort. Dette er den første modellen som blir bygget både i England og Tyskland. Sportsmodellene Escort Twin Cam og RS 1600 BDA ble bare bygget i England. | |
1969 | Ford Capri. Denne ble i begynnelsen bare produsert i England, men etter hvert også i Tyskland. Denne ble levert med 1300 ccm og senere opp til 2,8 og 3-liters V6. | |
1970 | Cortina Mk III, en engelsk variant av tyske Taunus. Fronten, c-pillaren og en mykere pressing av karosseriet skiller Cortina fra Taunus. Cortina blir den siste modellen som kun blir produsert i England. Fra 70-tallet ble alle modellene fra europeiske Ford produsert i både England og Tyskland. Noen modeller ble også laget i andre land, deriblandt Belgia. | |
1972 | Consul og Granada (T) erstatter Zephyr. | |
1974 | Capri II i tredørsutgave. | |
1975 | Escort Mk II. Nå ble også RS-modellene produsert i Tyskland. | |
1976 | Småbilen Fiesta ble den første småbilen fra Ford siden Anglia. Samme år fikk også Cortina Mk IV en facelift, tilsvarende tyske Taunus. | |
1977 | Granada MkII. Consul-navnet forsvant til fordel for Granada. | |
1980 | Escort kom med framhjulstrekk og nytt karosseri, nå som 3- og 5-dørs. | |
1982 | Ford Cortina og Ford Taunus erstattes av Ford Sierra, som blir en umiddelbar suksess. XR4i var en trimmet versjon, som også ble videreutviklet til RS Cosworth med turbo og 200 hk. RS 500 var en versjon laget for løp. | |
1983 | Ford Orion, en Escort med tradisjonelt bagasjerom og luke. | |
1984 | RS 200 blir laget i 200 eks. for deltakelse i rally-VM. Denne ble bygget av Reliant, og var utviklet av Tickford. | |
1985 | Granada får nytt utseende. I Norge selges den tyske versjonen under navnet Scorpio. | |
1987 | Sierra leveres med vanlig bagasjerom. Fiesta og Escort gjennomgår diverse kosmetiske forandringer gjennom 80- og 90-tallet. Escort ble også levert som cabriolet på 80-tallet. | |
1993 | Ford Sierra erstattes av Mondeo. | |
1994 | Ny Scorpio viser seg å bli en flopp. Engelske Granada skifter navn til Scorpio. | |
1996 | Ford Ka markerer et veiskille hos Ford, som innfører et nytt designkonsept (New Edge) som preger alle kommende modeller. | |
1997 | Ford Puma | |
1998 | Ford Focus erstatter Escort. | |
2000 | Mondeo får nytt karosseri, ikke ulikt VW Passat. | |
2001 | Helt ny Fiesta i New Edge-design. Kombiversjonen ble kalt Fusion. | |
2002 | Fords store fabrikk i Dagenham legges ned. Enda en av Storbritannias klassiske bilfabrikker forsvinner! Lokalene brukes i dag til produksjon av dieselmotorer for Jaguar og Ford. Nye modeller: Tourneo Connect, basert på Transit, beregnet til personttransport. Focus RS er et lite projektil med med turboladet motor på 214 hk. Dette er den friskeste Ford siden Sierra Cosworth. Ford Ka vises fram som roadster, under navnet, Street Ka. Sport Ka er en friskere utgave av standardmodellen. |
27. mars 2011
Fords historie 1911 - 2002
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar