27. mars 2011

Fords historie 1911 - 2002


Ford avsluttet produksjon av biler i Storbritannia i 2002 men før dette leverte britiske Ford en hel rekke egne modeller som ble eksportert til hele Europa, inkludert Norge. Denne oversikten er ikke komplett, men viser noen av de viktigste hendelsene i Ford UKs historie. Vi jobber med disse oversiktene hele tiden, så endringer vil komme med tiden. 


1911Ford Motor Company begynner å montere Model T (T-Ford) i Manchester. Bilene ble levert i kasser, sendt fra USA.
1928Model A erstatter Model T. Denne blir levert med en mindre motor i Europa, under navnet AF.  
1931Fabrikken i Dagenham, utenfor London, står klar.
1932Den første rent britiske modellen, Model Y (Ford Junior). Bilen ble en suksess på grunn av pris og enkle utførelse.
1935Model C Ten leveres med en firesylindret motor på 1172 ccm. Bilen var i produksjon fram til 1962. I årene 1932 til 1939 ble det også produsert og montert B- og V8-modeller i England. Disse var i hovedsak lik sine amerikanske brødre.
1937Model Y erstattes av Anglia og Model C erstattes av Prefect. Disse gikk under navnene Model 7Y og 7W Ten de første årene.
1945I mai ruller den første Anglia av rullebåndet etter seks år med krig.
1947Fords grunnlegger, Henry Ford dør.
1949Anglia og Prefect i ny drakt og Ford Pilot (V8) vises fram for publikum for første gang.
1950Consul og Zephyr vises under London Motor Show. Begge med selvbærende karosseri.
1953Ny generasjon Anglia. Den gamle modellen skifter navn til Ford Popular. Zephyr og Zodiac leveres i mer lukseriøse utgaver, bla. med to-fargers eksteriør.
1956Consul, Zephyr og Zodiac Mk II.
1959Anglia 105E med ny firesylindret motor på 997 ccm. En videreutviklet variant av denne brukes fremdeles i bl.a. Ford Ka og Fiesta.
1961Consul Classic 315. Fantes også som coupé, under navnet Capri.
1962Zephyr Mk III, med fire og seks-sylindret motor. Consul går ut av produksjon.
1963Bestselgeren Cortina presenteres. Denne ble levert som Cortina GT og legendariske Lotus Cortina. Lotus Cortina ble montert av Lotus i Norwich, med Lotus egen motor og tuning. Corsair kom også dette året, med 1500 ccm.
1966 Cortina Mk II med nytt karosseri. Ford overtok produksjonen av Lotus Cortina. Zephyr/Zodiacs siste generasjon, Mk IV. Nytt av året var Ford Transit, en meget populær og fleksibel vare og lastebil. Corsair får ny V4-motor på 1660 ccm.
1968Anglia 105E erstattes av Escort. Dette er den første modellen som blir bygget både i England og Tyskland. Sportsmodellene Escort Twin Cam og RS 1600 BDA ble bare bygget i England.
1969Ford Capri. Denne ble i begynnelsen bare produsert i England, men etter hvert også i Tyskland. Denne ble levert med 1300 ccm og senere opp til 2,8 og 3-liters V6.
1970Cortina Mk III, en engelsk variant av tyske Taunus. Fronten, c-pillaren og en mykere pressing av karosseriet skiller Cortina fra Taunus. Cortina blir den siste modellen som kun blir produsert i England. Fra 70-tallet ble alle modellene fra europeiske Ford produsert i både England og Tyskland. Noen modeller ble også laget i andre land, deriblandt Belgia.
1972Consul og Granada (T) erstatter Zephyr.
1974Capri II i tredørsutgave.
1975Escort Mk II. Nå ble også RS-modellene produsert i Tyskland.
1976Småbilen Fiesta ble den første småbilen fra Ford siden Anglia. Samme år fikk også Cortina Mk IV en facelift, tilsvarende tyske Taunus.
1977Granada MkII. Consul-navnet forsvant til fordel for Granada.
1980Escort kom med framhjulstrekk og nytt karosseri, nå som 3- og 5-dørs.
1982Ford Cortina og Ford Taunus erstattes av Ford Sierra, som blir en umiddelbar suksess. XR4i var en trimmet versjon, som også ble videreutviklet til RS Cosworth med turbo og 200 hk. RS 500 var en versjon laget for løp. Ford Sierra XR4i
1983Ford Orion, en Escort med tradisjonelt bagasjerom og luke.
1984RS 200 blir laget i 200 eks. for deltakelse i rally-VM. Denne ble bygget av Reliant, og var utviklet av Tickford.
1985Granada får nytt utseende. I Norge selges den tyske versjonen under navnet Scorpio.
1987Sierra leveres med vanlig bagasjerom. Fiesta og Escort gjennomgår diverse kosmetiske forandringer gjennom 80- og 90-tallet. Escort ble også levert som cabriolet på 80-tallet.
1993Ford Sierra erstattes av Mondeo.
1994Ny Scorpio viser seg å bli en flopp. Engelske Granada skifter navn til Scorpio.
1996Ford Ka markerer et veiskille hos Ford, som innfører et nytt designkonsept (New Edge) som preger alle kommende modeller.
1997Ford Puma
1998Ford Focus erstatter Escort. 
2000Mondeo får nytt karosseri, ikke ulikt VW Passat.
2001Helt ny Fiesta i New Edge-design. Kombiversjonen ble kalt Fusion.
2002Fords store fabrikk i Dagenham legges ned. Enda en av Storbritannias klassiske bilfabrikker forsvinner! Lokalene brukes i dag til produksjon av dieselmotorer for Jaguar og Ford. Nye modeller: Tourneo Connect, basert på Transit, beregnet til personttransport. Focus RS er et lite projektil med med turboladet motor på 214 hk. Dette er den friskeste Ford siden Sierra Cosworth. Ford Ka vises fram som roadster, under navnet, Street Ka. Sport Ka er en friskere utgave av standardmodellen.

Ingen kommentarer: