De sorte drosjene i London er et av de mest brukte i markedsføringen av byen. Sammen med dobbeldekkerene har de en historie som strekker seg tilbake til da britene først begynte bilproduksjon i stor stil. Vi har sett på utviklingen fra 1919 og fram til i dag. LTI er i dag en av de største drosje-produsentene i verden og Storbritannias tredje største bilprodusent, med store muligheter for å bli enda større, nå som internasjonale avtaler inngås i Europa, Asia og det amerikanske kontinentet.
Robert ‘Bobby’ Jones overtok karosseriproduksjonen i Goodermans Ltd i Coventry i 1919.
1921, Jones flytter virksomheten til West Orchard i Coventry og gir den navnet Carbodies.
1928, Carbodies flyttes til Holyhead Road i Coventry, hvor de fremdeles holder hus.
Under andre verdenskrig, produserte Carbodies en rekke spesialkjøretøy for forsvaret, som kantinevogner og mobile radarstasjoner. Carbodies utviklet også et verktøy, kalt Kirksite, som ble brukt i produksjonen av bl.a. drivstofftanker. De utviklet også pressene for bombeflyet Lancaster.
1954, Bobby Jones solgte selskapet til Birmingham Small Arms Ltd. (BSA). Carbodies leverte modifiserte karosseri til andre produsenter, som Ford, Rolls Royce og Austin. De deltok i utviklingen av bl.a. Triumph 2000, Ford Zephyr, Ford Consul cabriolet og Singer Vogue E.
1958, en oppgadert versjon av drosjen, FX4, ble lansert. Denne ble et ekstremt populær og står i dag som et britisk designikon og en svært betydelig del av bybildet i flere britiske byer. Carbodies konsentrerte seg nå mer om produksjon og distribusjon av drosjer. Designteamet bestod av Albert Moore fra Austins ingeniøravdeling, Jack Helberg fra Carbodies og David Southwell fra Mann and Overton. Det opprinnelige designet ble tegnet av Eric Bailey (Austin) med assistanse fra Jake Donaldson, Carbodies. Den første FX4 som ble satt i drift, juli 1958, fikk reg. nr. VLW 431.
1973, Carbodies ble kjøpt opp av Manganese Bronze Holdings. Manganese Bronze utviklet og produserte bl.a. dører for busser, metallpulver og karosseriplater til bilindustrien.
1976, Lloyds & Scottish overtok Mann & Overton, som inkluderte finansselskapet Mann & Overton Finance. I 1984 ble Mann & Overton videresolgt til Manganese Bronze Holdings. Lloyds & Scottish fortsatte som finansieringsselskap under konsernet og ble etterhvert til London Taxi Finance Ltd i
1987. London Taxi Finance hjelper drosjeeiere med etablering og kjøp av drosjer, som i mange tilfeller er den dyreste investeringen en familie gjør etter kjøp av bolig.
London Taxis International (LTI) ble stiftet i 1984 under konsernet Manganese Bronze. Dette ble en sammenslåing av Carbodies, som stod for produksjonen og Mann & Overton som stod for salget i London og sør-England.
1989, LTI forkastet Land Rover-motoren til fordel for en roligere og mer stabil maskin fra Nissan.
I february 1989, introduserte LTI den rullestol-vennlige Fairway med rampe under sidedørene.
1997, Ny modell; TXI. TXI ble eksportert til 26 land, deriblandt USA, Israel og Tyskland. Den blir brukt i 32 byer i Storbritannia.
1997, Ny modell; TXI. TXI ble eksportert til 26 land, deriblandt USA, Israel og Tyskland. Den blir brukt i 32 byer i Storbritannia.
I januar 2002, ble TXII lansert. Denne ble utstyrt med Fords 2.4-litre Duratorq dieselmotor, den samme som benyttes i Transit og Mondeo. Motoren blir bygget i Fords fabrikk i Dagenham i Essex. Karosseriet er stort sett det samme som TXI.
I 2003 var det 75 år siden drosjeproduksjonen startet i Storbritannia. LTI startet kampanjen "Taxiwise" som ble rettet mot kvinner og bruk av piratdrosjer. Et nytt kommunikasjonssystem, Zingo, ble innført i drosjene.
2004, London Taxis International feirer 20 år. Siden 1948 har mer enn hundre tusen "London-drosjer" blitt produsert og i dag jobber 400 i produksjonen av bilene. Flere land i Europa og USA følger britenes standarder for drosjedrift og LTI følger etter for å kunne være ledende i alle disse landene. Her i Norge gikk debatten for noen år siden, men falt fort i grus. Norske drosjeeiere hadde det greit nok med sine japanere og tyske biler...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar