27. mars 2011

Mini-oversikt for samlere


1959: Sir Alec Issigonis, har gjort seg ferdig med et maratonprosjekt uten sidestykke i moderne bilhistorie. I løpet av seks måneder har han utviklet en helt ny bilmodell fra scratch og halvannet år senere triller det første eksemplaret av rullebåndet. Austin Se7en (les seven) ble lansert i februar 1959, som et resultat av den verdensomspennende bensinmangelen. En liten bil med plass til fire og litt bagasje, var kravet. Den skulle se ut som en ordentlig bil og lages kjapt! 

Allerede 8 år før BMC lanserte Austin Se7en, ble en av tidenes mest særpregede doninger skapt og lansert. Renzo Rivolta, innehaver av det italienske kjølekapsfirmaet ISO, designet bilen Isetta ("liten ISO") som han senere fikk lisensprodusert hos BMW. Det fantes en hel del mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage en billig, bensingjerrig folkebil. Foreløpig var det bare italienske Fiat som hadde noe virkelig å vise til. Fiat 500, med sine beskjedene 3,25 meter var en liten, billig bil som solgte godt i Italia og flere land i Europa. Som navnet tilsier hadde den en 0,5 liters (479cc) totakts motor som på en godværsdag kunne yte opptil 13 hk. Senere fikk ble den levert med 499,5cc og 21 hk., ikke noen racer med andre ord.

Leonard Lord, styreformann i BMC, tok utfordringen og satte Alec Issigonis i sving med utformingen av en konkurrent. Utfordringen i å lage en ordentlig bil på 3 meter innebar en del nytenkning. Den skulle dele så mange komponenter som mulig med konsernets andre modeller og den skulle benytte en eksisterende motor. Valget ble A-typen, som ble utviklet for Austin A30. Issigonis første og kanskje største genistrek var å plassere denne maskinen sidelengs i motorrommet, for å spare plass. Girkassen ble montert under motorblokka, en løsning som gjorde Mini veldig kompakt i forhold til andre biler. I tillegg valgte han å utstyre bilen med ti-tommers hjul for å få best mulig utnyttelse av kupéen.
Grunnmodellen var stort sett som vi kjenner den i dag. I tillegg til å være liten viste den seg å være veldig god på veien og raskere enn alt annet i samme klasse. Faktisk for rask. Den første motoren var en 948cc som ble byttet ut med en 848cc. Dette ble gjort for å sikre jevnere og mer behagelig kjøring, samt at man nok ikke kunne fatte hva man skulle med en så stor motor i en så liten bil. 34 hk. fikk holde. Og det holdt en stund. Helt til racing-folket fattet interesse for doningen. Det tok ikke lange tiden før man begynte å trimme og modifisere motor og karosseri. Og mot midten av sekstitallet var Mini en naturlig deltaker i de fleste former for bilsport.

John Cooper var en av dem som engasjerte seg i utviklingen av Mini. Han lånte navnet sitt til Mini Cooper, som første gang så dagens lys i 1961. Da med en oppgradert motor på hele 997cc og to forgassere. Senere kom Cooper 'S' med 1071cc. Men Mini og racing er en historie i seg selv. For å gjøre det hele kort, fant man Mini Cooper høyt på resultatlistene verden over. Den var raskere på bane enn alt annet. Men det tok slutt. Mini hadde fysiske begrensninger med tanke på motorstørrelse. Utviklingen fotsatte og andre produsenter tok innpå både med ytelse komfort og pris.

Utviklingen av Mini sanset opp og få forbedringer ble utført, inntil relanseringen av Cooper i 1992. Men Mini var en enkel bil, som lett lot seg modifisere og et veldig greit utgangspunkt for selvbyggeren. De lå et lite marked i spesialutgaver og mange verksteder så sitt snitt til å lage sin egen bil av delene. Karosseriet ble gjerne byttet ut med et skall i glassfiber eller kraftig modifisert. Mini fantes grovt sett i tre versjoner, saloon, van og pick-up. Den dekket det meste av behov for en gjennomsnittsfamilie (vi krevde ikke så mye dengang...) og ble valgt som tjensetebil for det britiske postvesenet, politiet og et utall håndtverkere over hele verden. Ingen biler har hverken før eller siden kunne måle seg i bruksomfang. Og derfor ble den så høyt elsket verden over. I Norge ble den importert fram til omtrent 1979. Modellene som dominerte her i landet var Mini 850 og Mini 1000.

Skal man liste opp alle variantene som er laget siden 1959, kan det bli en lang liste. Vi har gjort et forsøk og har valgt å sile ut enkeltsående eksempler, eller biler laget i mindre enn 20 eks. Prototyper er iberegnet, fordi det er i sin tid var aktuelle modeller, eller viktige forsøk på å utvikle Mini. Her er oversikten. Minier fra hele verden; Australia, Sør- Afrika, Venezuela...
Pakk snippsekken, tøm kontoen og reis og let. Du vil ha nok å gjøre de neste hundre år:


Mini Marcos Mk1
Mini G.T.S.
Mini 1300 G.T.S.
Mini Marcos Mk3
Mini Marcos Mk4
Mini Marcos Mk5
1959 - 1961 Austin Se7en
1959 - 1967 Morris Mini Minor
1959 - 1962 Morris Mini Minor De-Luxe
1959 - 1961 Austin Se7en De-Luxe
1960 - 1967 Morris Pick-up
1960 - Mini deVille
1960 - 1967 Morris Mini Traveller
1960 - 1961 Austin Se7en Countryman
1960 - 1961 Austin Se7en Van
1960 - 1961 Austin Se7en PickUp
1960 - 1967 Morris Van
1961 - 1963 Wolseley Hornet Saloon Mk.I
1961 - 1961 Austin Se7en Cooper (997cc)
1961 - 1962 Morris Mini Minor Super
1961 - 1967 Austin Mini PickUp
1961 - 1964 Morris Mini Cooper 997cc
1961 - 1963 Riley Elf Saloon Mk.I
1961 - 1961 Austin Super Se7en
1962 - 1964 Morris Mini Minor Super De-Luxe
1962 - 1967 Morris Mini Traveller (all steel)
1962 - 1964 Austin Mini Cooper 997
1962 - 1967 Austin Mini Countryman
1962 - 1964 Austin Mini Super De-Luxe
1962 - 1962 Austin Mini Super
1962 - 1962 Austin Mini De-Luxe
1962 - 1967 Austin Mini
1962 - 1967 Austin Mini Countryman (all steel)
1963 - 1964 Morris Mini Cooper S 1071cc
1963 - 1964 Austin Mini Cooper S 1071cc
1963 - 1966 Riley Elf Mk.II
1963 - 1966 Wolseley Hornet Mk.II
1964 - 1967 Austin Mini Cooper S 1275cc
1964 - 1965 Austin Mini Cooper S 970cc
1964 - 1967 Morris Mini Cooper 998cc
1964 - 1967 Morris Mini Minor De-Luxe
1964 - 1965 Morris Mini Cooper S 970cc
1964 - 1967 Morris Mini Cooper S 1275cc
1964 - 1967 Austin Mini De-Luxe
1964 - 1967 Austin Mini Cooper 998
1965 - 1967 Austin Mini De-Luxe Automatic
1965 - 1968 Innocenti Mini Minor 850
1965 - 1967 Morris Mini Minor Automatic
1965 - 1967 Morris Mini Minor De-Luxe Automatic
1965 - 1967 Austin Mini Automatic
1966 - 1969 Riley Elf Mk.III
1966 - 1968 Innocenti Mini T Wood (st.v.)
1966 - 1969 Wolseley Hornet Mk.III
1967 - 1969 Morris Mini Cooper Mk2 998cc
1967 - 1969 Morris Mini Traveller Mk2 1000 (all steel)
1967 - 1969 Morris Mini Mk2 850
1967 - 1969 Morris Mini Traveller Mk2 1000 (Woody)
1967 - 1970 Morris Mini Pickup
1967 - 1969 Morris Mini Mk2 1000 Super De Luxe
1967 - 1969 Austin Mini Mk2 1000 Super De Luxe
1967 - 1970 Morris Mini Cooper S Mk2 1275cc
1967 - 1969 Morris Mini Mk2 850 Super De Luxe
1967 - 1970 Morris Mini Van
1967 - 1969 Austin Mini Cooper S Mk2 1275cc
1967 - 1982 Mini Moke
1967 - 1969 Austin Mini Mk2 850
1967 - 1969 Austin Mini Mk2 850 Super De Luxe
1967 - 1969 Austin Mini Countryman Mk2 1000 (Woody)
1967 - 1969 Austin Mini Cooper Mk2
1967 - 1969 Austin Mini Countryman Mk2 1000
1968 - 1970 Innocenti Mini Minor 850
1968 - 1970 Leyland Authi Mini 1275 C
1968 - 1968 Innocenti Mini Cooper
1968 - 1969 Innocenti Mini Cooper
1968 - 1970 Mini T Metal (st.v.)
1969 - 1974 Mini 1000
1969 - 1970 Leyland Authi Mini 1000E
1969 - 1976 Mini Clubman Estate
1969 - 1976 Mini Clubman Saloon
1969 - 1976 Mini 1000 mk.II
1969 - 1976 Mini 850
1969 - 1970 Leyland Authi Mini 1000b
1969 - 1970 Leyland Authi Mini 1000S
1969 - 1974 Mini Cooper
1970 - 1992 Mini Pickup
1970 - 1971 Mini De Joux
1970 - 1971 Mini Cooper S Mk3
1970 - 1974 Leyland Authi Mini 1000 De Luxe
1970 - 1970 Leyland Authi Mini 850
1970 - 1975 Leyland Authi Mini 1000 Normal
1970 - 1975 Leyland Authi Mini 850 De Luxe
1970 - 1970 Leyland Authi Mini 1000
1970 - 1975 Leyland Authi Mini 850 Normal
1970 - 1970 Innocenti Mini Minor 850
1970 - 1971 Innocenti Mini Cooper
1970 - 1970 Innocenti Mini Matic
1970 - 1972 Innocenti Mini Minor 850 (QL)
1970 - 1972 Innocenti Mini Matic (QL)
1971 - 1973 Leyland Authi Mini Van 850
1971 - 1973 Leyland Authi Mini 1275 GT
1971 - 1972 Leyland Mini Clubman GT
1971 - 1975 Leyland Authi Mini Van 1000
1972 - 1973 Innocenti Mini 1001
1972 - 1976 Innocenti Mini Cooper 1300
1972 - 1976 Mini T1000 Metal
1972 - 1992 Mini Van
1973 - 1976 Morris Mini Clubman
1973 - 1975 Innocenti Mini Matic Export
1973 - 1976 Innocenti Mini Cooper 1300 Export
1973 - 1975 Innocenti Mini 1001 Export
1973 - 1976 Morris Mini 1275 GT
1973 - 1975 Leyland Authi Minii Cooper 1300
1974 - 1975 Innocenti Mini 120L
1974 - 1975 Innocenti Mini 120
1974 - 1975 Innocenti Mini 90L
1974 - 1975 Innocenti Mini 90
1974 - 1975 Leyland Authi Mini 1000 LS
1976 - 1976 Mini 1000 Limited Edition
1976 - 1982 Mini Clubman 1100
1976 - 1976 Leyland Mini SS
1976 - 1976 Innocenti Mini De Tomaso
1976 - 1980 Mini 1275 GT
1976 - 1980 Mini 1000 Super
1976 - 1979 Mini 1000
1976 - 1979 Mini 850
1976 - 1980 Mini City 850
1976 - 1982 Mini Clubman Estate
1977 - 1977 Leyland Mini 1275 LS
1977 - 1977 Leyland Mini LS
1977 - 1977 Leyland Mini Sunshine
1979 - 1979 MINI 1100 SLE
1979 - 1979 Mini 1100 Special
1979 - 1980 Mini 850 Super De Luxe
1980 - 1982 Mini City 1000
1980 - 1985 Mini 1275 E
1980 - 1982 Mini 1000 HL
1980 - 1982 Mini 1100 HL Estate
1982 - 1992 Mini 1000 HLS
1982 - 1982 Mini 1000 HLE
1982 - 1984 Mini City E
1982 - Austin Mini Moke
1984 - 1988 Mini City E
1984 - 1992 Mini Mayfair
1984 - 1984 Mini 25
1985 - 1985 Mini Ritz
1986 - 1986 Massa Mini Grand Prix
1986 - 1986 Mini Massa Mayfair Cabriolet
1986 - 1986 Massa Mini Voll-Cabrio
1986 - 1986 Mini Piccadilly
1986 - 1986 Mini Chelsea
1987 - 1987 Mini Advantage
1987 - 1987 Mini Park Lane LE
1987 - 1987 Mini Park Lane
1988 - 1988 Mini Red Hot
1988 - 1992 Mini City
1988 - 1988 Mini Jet Black
1988 - 1988 Mini Designer
1989 - 1990 Mini Racing Green
1989 - 1989 Mini Rose
1989 - 1989 Mini Sky
1989 - 1991 ERA Mini Turbo
1989 - 1989 Mini 30
1990 - 1991 Mini Cooper (Mainstream Carburettor)
1990 - 1990 Mini Flame Red
1990 - 1990 Mini Cooper RSP
1990 - 1990 Mini Check Mate
1990 - 1990 Mini Studio 2
1991 - 1991 Mini Neon
1991 - 1997 Mini Cooper 1.3i
1991 - 1991 Mini LAMM Cabriolet
1991 - 1993 Mini Cord SB
1991 - 1991 Mini Twinnings
1991 - 1993 Mini Cord FA
1992 - 1992 Mini Woodbury
1992 - 1992 Mini After Eight
1992 - 1992 Mini Italian Job
1992 - 1992 Mini British Open Classic
1992 - 1997 Mini Mayfair
1992 - 1994 Mini Sprite
1993 - 1994 Mini Cabriolet
1993 - 1994 Mini Sprite
1993 - 1993 Mini Rio
1993 - 1993 Mini Tahiti
1994 - 1994 Mini Cord SB Cooper
1994 - 1994 Mini Cord JC Cooper Cabrio
1994 - 1994 Mini Cord Racing Twin Cam
1994 - 1994 Mini 35
1994 - 1994 Mini Cord JC Cooper
1994 - 1994 Mini Cord BA
1994 - 1994 Mini Cord BX
1994 - 1994 Mini Seaway
1994 - 1994 Mini Cooper Grand Prix
1994 - 1994 Mini Cord Cabriolet
1994 - 1994 Mini Cooper Monte Carlo
1995 - 1995 Mini Cooper S
1995 - 1995 Mini Silverbullit
1995 - 1995 Mini Sidewalk
1995 - 1995 Mini Bluestar
1995 - 1995 Mini Balmoral
1996 - 1996 Mini Cooper 35 SLE
1996 - 1996 Mini Silverstone
1996 - 1996 Mini Equinox
1996 - 1996 Mini Cooper 35 LE
1997 - 1998 Mini Classic
1997 - 1998 Mini Brooklands
1997 - 1997 ACV30
1997 - 2001 Mini Cooper S Sport 5
1997 - 2001 Mini Cooper S Sport
1997 - 2000 Mini 1.3i
1997 - 2000 Mini Cooper 1.3i
1998 - 1998 Mini Paul Smith
1998 - 1999 Mini Monza
1998 - 1998 Mini Cooper Sports
1999 - 1999 Mini 40
2000 - 2000 Mini Classic Knightsbridge LE (Last Edition)
2000 - 2000 Mini Classic Cooper LE (Last Edition)
2000 - 2000 Mini Final Edition
2000 - 2000 Mini Cooper Sport 500
2000 - 2000 Mini Classic Cooper Sport LE (Last Edition)
2000 - 2000 Mini Classic Seven LE (Last Edition)
2001 - 2005 BMW MINI One
2001 - 2005 BMW MINI Cooper
2002 - 2005 BMW MINI Cooper S

Ingen kommentarer: