I 1906 åpnet Henry Frederick Stanley Morgan sitt eget verksted, som gav ham frie tøyler til å pønske og skru på sine egne kreasjoner. Tre år senere, i 1909, stod den første prototypen av en tre-hjuling klar og Morgan hadde startet det som skulle bli en av verdens ledende produsenter av tre-hjulinger.
I 1910 deltok Morgan i et løp fra London til Exeter i en en-seter med JAP-motor og vant løpet. Suksessen ballet på seg og etterhvert begynte bestillingene å rulle inn til hobbygeskjeften som ble formalisert to år senere.
Morgan Motor Company ble stiftet i 1912 og er i dag verdens eldste, selvstendige bilprodusent.
Selskapet ledes i dag av grunnleggerens barnebarn og er i ferd med å øke salget i Europa og USA.
Morgan forhandles i Norge av Roadster Square
I 1910 deltok Morgan i et løp fra London til Exeter i en en-seter med JAP-motor og vant løpet. Suksessen ballet på seg og etterhvert begynte bestillingene å rulle inn til hobbygeskjeften som ble formalisert to år senere.
Morgan Motor Company ble stiftet i 1912 og er i dag verdens eldste, selvstendige bilprodusent.
Selskapet ledes i dag av grunnleggerens barnebarn og er i ferd med å øke salget i Europa og USA.
Morgan forhandles i Norge av Roadster Square
1909 | Den første prototypen stod klar. Denne utviklet HFS i sitt eget verksted, som et eksperiment. Bilen var forsynt med en 7-hesters Peugeot-motor og viste det samme fjæringssystemet som har blitt benyttet i Morgans modeller siden den gang. | |
1910 | HFS deltok i London - Exeter med en JAP-motorisert tre-hjuling og vant gull. | |
1911 | Morgan stiller ut sin tre-hjuling og får et stort antall bestillinger. HFS innser at han må delta i så mange løp som mulig, for å opprettholde interessen for bilen, som går i produksjon året etter. | |
1912 | Morgan Motor Company stiftes og innhenter sin første årlige profitt på 1314 pund. | |
1923 | Franske Darmont produserer Morgan. | |
1936 | Mars : Morgans første fire-hjuler, Morgan 4-4, ble introdusert som to-seter, med motoren Coventry Climax på 1122 ccm og Meadows girkasse. De første bilene ble levert med dørhengslene på bakre dørkarm, slik at de åpnet seg bakover. | |
1937 | August : Morgan 4-4 leveres som fireseter. | |
1938 | Mars : Meadows-kassen erstattes av Moss. | |
1938 | August : Drop-Head Coupé med foldetak og skyvevinduer i sidedørene. Interiøret ble komplettert med tre-dekor i dørene. | |
1939 | Mars : Le Mans Replica ble introdusert med Coventry Climax-motor på 1098cc. Denne ble bare laget i tre eksemplarer. Mai: Climax-motoren byttet ut med Standard Special på 1267ccm. Denne motoren ble utviklet spesielt for Morgan og fikk bilmerket stemplet inn i toppdekselet. 713 biler ble laget med 1122 ccm Climax og 525 eks. med Standard Special. | |
1939 - 1945 | Morgan ble, som de fleste andre bilprodusenter, innlemmet i produksjonen av krigsmateriell for de britiske styrkene. Den ordinære bilproduksjonen opphørte disse årene. | |
1946 | 4-4 skifter betegnelse til 4/4. | |
1950 | Juli: Prototype Plus 4 (chassis 2038) Standard Vanguard 2088cc motor og girkasse fra Moss. Oktober: Plus 4 ble introdusert som to- og fire-seter, samt i coupé-versjon | |
1951 | September: Drop Head Coupe fire-seter. | |
1952 | Cooper Motor Bodies bygde den eneste lukkede Morgan noensinne, basert på et ferdig chassis levert av Morgan. | |
1953 | Desember: Den flate grillen erstattes av den såkalte Interim Cowl, og lyktene plasseres i integrerte rør mellom motorkassen og hjulskjermene. Motoren fra Triumph TR2 ble levert som alternativ. | |
1954 | Juni: Grillen endres igjen, nå med en rundere form. Modellene begynner å likne dagens modeller med høyere plassering av lyktene. | |
1955 | Oktober: 4/4 Series 2 leveres som et rimeligere alternativ med tre-trinns girkasse og Fords 100E-motor. I perioden 1955 til oktober 1960 ble 349 biler laget, alle som tosetere, bortsett fra ett eksemplar som ble laget til en slektning av PM. | |
1956 | Mars: Motoren fra Triumph TR3 blir levert med Morgan Plus 4s. | |
1957 | September: En løpsbil basert på 4/4 Series 2 ble levert med en trimmet utgave av Fords 100E. 38 biler ble laget for løp, hvorav én ble levert som fire-seter.Henry Frederick Stanley Morgans sønn, Peter Morgan (PM) tok over ledelsen i selskapet. | |
1958 | Oktober : Siste Plus 4 med Vanguard-motor. Hjulstørrelsen ble redusert fra 16 til 15 tommer og spilefelger ble levert mot tillegg i prisen. | |
1959 | Skivebremser blir levert først til biler med spilehjul og senere til stålfelger. | |
1960 | September: Morgan Plus 4s leveres med skivebremser som standard. | |
1960 | October: 4/4 Series 3 leveres med Ford 105E (997ccm) med overliggende kamaksel og 4-trinns girkasse. 61 biler ble levert fra oktober, 1960 til november, 1961. | |
1961 | Februar: Morgan følger Triumphs utvikling og tilbyr TR4-motoren i Plus 4 | |
Plus 4 Supersports med motor fra Triumph TR3 og TR4, oljekjøler og karosseri i aluminium. Denne modellen var svært suksessfull i løpssammenheng. 40 biler ble laget med TR3-motor og 63 med TR4/4A derav en fire-seter. | ||
November: 4/4 Series 4 leveres med Ford 109E på 1340ccm, fire-trinns girkasse og skivebremser på framhjulene som standard. 206 biler ble laget fram til 1963. | ||
1962 | Juni: Chris Lawrence vinner 2-liter-klassen i 24-timersløpet i Le Mans med en Plus 4 med Supersports-spesifikasjoner. | |
1963 | Mars: 4/4 Series 5 leveres med Ford 116E på 1498cc og Wooler girkasse som alternativ. En løpsvariant ble levert med motoren fra Ford Cortina GT og modifisert hjuloppheng. 640 ble levert mellom 1963 og mars, 1968 hvorav 270 var løpsbiler. | |
1964 | November: Plus 4 Plus ble introdusert som coupé med glassfiberskall montert på Plus 4-chassis og med TR4-motor. Bilen ble en flopp og trukket tilbake i 1967 etter bare 26 produserte biler. | |
1965 | October : Plus 4 Competition. Med standard TR4-motor og forbedret eksosanlegg fra Derrington. Bilen ble levert med Selectaride-dempere bak. 42 biler ble levert fram til 1966. | |
Plus 4 med chassis 6853 var den siste med TR4-motor. | ||
1968 | Mars: 4/4 skifter betegnelse til 4/4 1600 og leveres med Ford Kent 1600 Crossflow-motor. En løpsvariant ble levert med Ford 1600 GT-motor. | |
Oktober: Plus 8 ble introdusert med Rovers 3,5-liter V8, Moss girkasse og Salisbury LSD bakaksel med 15-tommers støpte aluminiumsfelger. Bilen ble bare levert som to-seter roadster. Denne modellen skulle erstatte Plus 4. | ||
1971 | Mai: 4/4-modellene ble oppgradert til Competition-spesifikasjoner med 1600GT-motor. | |
Én Morgan Plus 8 Drop Head Coupe (chassis R7317) ble laget med automatgir fra Rover 3500. Dette er den eneste automatgirte bilen noensinne fra Morgan. | ||
1972 | April: Plus 8s med fire-trinns girkasse fra Rover. 702 eks. produsert. | |
1975 | Oktober: Plus 8 Sports Lightweight ble levert som alternativ til standardmodellen, med Rover V8 med brederer hjul og 14-tommers aluminiumsfelg. Aluminiumskarosseriet var bredere for å gi plass til hjulene. Bare 19 eks. produsert fram til februar, 1977. | |
1976 | Oktober: Plus 8s levert med Rovers V8 fra SD1 og Rover Vitesse 5-trinns girkasse. Karosseriet legges ut for å gi plass til 6 tommers brede hjul (14-tommers felger) og støtfangerene byttes ut med aluminium. | |
1981 | Oktober: 4/4 Twin Cam med Fiat 1600-motor og fem-trinns girkasse. 92 eksemplarer ble levert mellom 1981 og 1985, hvorav 10 ble levert med 2-litere med forgasser. | |
1982 | Februar: Plus 8s ble levert med 15 x 6 1/2 tommer aluminiumsfelger. | |
1982 | Mars: 4/4 betegnes 4/4 CVH og leveres med Ford CHV 1597ccm og Cortina girkasse. | |
1983 | Januar: 4/4s leveres med 5-trinns kasse fra Ford Sierra. | |
1983 | Oktober: Plus 8s tilbys med direkte innsprøytning fra Rover V8. Dette ble standart i 1988. | |
1985 | Oktober: Plus 4 Twin Cam med Fiats 2-liter med direkte innsprøytning og spilefelger på 15 x 6 tommer. Hjulskjermene breddes ytterligere for å gi plass til hjulene. Bilen ble levert som 2- og fire-seter. Det brede karosseriet ble også tilbudt på 4/4s som et alternativ. 122 Fiat-drevne biler ble levert fra 1985 til 1988. | |
1988 | May: Plus 4 M16 med Rover 2-liter M16 og Rovers 5-trinns kasse. 357 biler mellom 1988 og 1992. | |
1990 | Januar: Spilefelger ble standard på 4/4s. | |
1990 | June: Plus 8 med Rover 3,9-liter. Biler for det britiske markedet ble levert med høyere kompresjon enn eksport-bilene på grunn av nye europeiske regler som krevde katalysator. | |
1991 | Mars: Plus 8 levert med teleskopiske Gabriel-dempere! Etterhvert ble teleskopiske dempere introdusert på alle modellene. | |
1991 | November: 4/4 betegnes 4/4 1600 EFI og leveres med Ford 1600 fra XR2i. 196 eks. fra 1991 til februar, 1993. | |
1992 | Desember : Plus 4 betegnes Plus 4 T16 og leveres med Rovers 2-liter, T16-motor. Plus 4 ble nå bygget på samme chassis som Plus 8. Alle Morgan-modellene ble heretter levert med katalysator. | |
1993 | Mars: Plus 8 leveres med støtfangere i aluminium og spilefelger. | |
Alle modellene får oppgraderte bremser, som innebar nye 4-pot calipere og bremseservo integrert i hovedsylinderen. 4/4 skifter navn til 4/4 1800 og leveres med Ford Zetec 1,8-liter. | ||
2000 | Mars: Morgan tar et stort skritt videre og introduserer sin første helt nye modell på 64 år. Morgan Aero 8 ble vist fram for første gang under bilutstillingen i Geneve. Bilen var utstyrt med BMWs V8er på 4,4 liter. Trevirket ble erstattet av en lett aluminiumsramme som ble limet sammen. Den nye konstruksjonen gav bilen en total vekt på bare 1000 kilo. | |
2002 | Mai: Morgan Plus 8 Le Mans '62 Commemorative Edition markerer 40-årsjubileumet for seieren i Le Mans. | |
2003 | Oktober: Morgan-grunnleggerens sønn, Peter H.G. Morgan (PM) døde 22. oktober etter kort tids sykdom. | |
2004 | Plus 8 tas ut av produksjon for å gi plass til nye modeller. Aero 8 GT Coupe leveres i begrenset antall. | |
2005 | Mai: Morgan bytter ut modellparken med oppgraderte og nye modeller. Roadster, Roadster Lightweight, 4/4 med Ford Zetec 1800, Plus 4 med Fords 2-liter. Aero 8 tilpasses amerikanske krav til kollisjonssikkerhet og vil få et mer massivt utseende. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar