1947 | I løpet av 8 måneder går Land-Rover fra planlegging til full produksjon. Allerede før den første prototypen ble vist fram for ledelsen, ble det vedtatt at den skulle produseres. Modellen var basert på samme rammekonstruksjon som Willy's Jeep, som ble benyttet i stor grad av amerikanske styrker under 2. verdenskrig.
| 
Land-Rover 8" prototype |
1948 | Den første modellen, 80", ble vist fram i Amsterdam 30. april. Bilen hadde permanent firehjulstrekk og ble levert med dører som ekstrautstyr. I løpet av noen måneder ble dette standard. | |
1949 | Land Rover eksporterer sin første bil til USA og Canada. | |
1950 | En hardtop ble levert som alternativ til kallesjen. | |
1954 | 107" introduseres. Produksjonen nådde hundre tusen biler. | |
1956 | 107" og 80" forlenges med 2 tommer. Spanske Metalurgica de Santa Ana starter lisensproduksjon av Land-Rover Santana. Selskapet utviklet også sine egne varianter. | |
1957 | Den første dieseldrevne Land Rover. | |
1958 | Land Rover Serie II lanseres. Rover Motor Company of North America opprettes og overtar importen etter Roots Motors Inc. Hovedkvarteret ble plassert i Toronto i Canada. | |
1959 | 250000 biler | |
1960 | Rover Motor Company of North America flyttes til New York. | |
1961 | Serie IIA vises fram og selges fra 1962. | |
1962 | En skattefri 12-seter på 109 tommer ble lansert for det britiske markedet.109" Forward Control (FC) lanseres. Denne modellen skiller seg seg fra tidligere modeller, ved at føreren er plassert helt framme i bilen, som i en moderne varebil. Bilen ble bygget på en ordinær LR ramme men fikk større lastekapasitet og ble bl.a. benyttet som ambulanse og brannbil. | |
1966 | Land-Rover nr. 500000. Land-Rover NADA (North American Dollar Area) 109" ble lansert i september. En prototype på en større pick-up (Gun Tractor) ble aldri satt i produksjon. | |
1967 | En prototype av det som skal bli Range Rover vises fram for Rover-ledelsen. Rover Motor Company fusjoneres med Leyland, som overtar det meste av styringen i selskapet. Land Rover fikk nytt dashbord. | |
1968 | Lyktene på Serie II flyttes fra grillen til hjulskjermene for å møte nye krav i eksportlandene. Military Lightweight 88" utviklet for slipp fra fly.
Leyland slås sammen med British Motor Holdings under navnet British Leyland Motor Corporation (BLMC). | |
1970 | Range Rover lanseres i 2-dørs-utgave. Denne hadde permanent firehjulstrekk, moderne hjuloppheng og Rovers V8-motor. Land Rover-modellene utstyres med sterkere bakaksel, etter en rekke brudd på de lengre modellen.
| 
Range Rover |
1971 | Produksjonen har nådd 750000 biler og Serie III lanseres med ny grill og helt nytt interiør.
| 
Land-Rover Series III |
1974 | British Leyland avslutter eksporten av Land Rover til USA. | |
1975 | British Leyland Motor Company skifter navn til British Leyland, Ltd (BL) | |
1976 | Land-Rover nr. 1 million | |
1978 | Land-Rover, Ltd stiftes som eget selskap for videre produksjon av Land-Rover og Range Rover. Selskapet setter seg mål om å dobble produksjonen i løpet av 80-tallet. | |
1979 | Land Rover Stage 1 109". Bilen var en bladfjæret Serie III med V8 bensinmotor på 3,5 liter og permanent firehjulstrekk. | |
1980 | British Leyland trekker seg ut av det amerikanske markedet. | |
1981 | Range Rover med 4 dører. | |
1983 | Land Rover 110 med nytt oppheng, servo-styring, 5-trinns girkasse og hel frontrute ble framvist under bilutstillingen i Geneve. Modellens interiør var litt mer forseggjort enn på tidligere modeller. | |
1984 | Land Rover 90 (92.9") er en kort-versjon av 110. Land Rover eksporterte i 1984 til 120 land. | |
1985 | Land Rover Llama, en prototype som aldri ble satt i produksjon. Bilen var basert på 110 med karosseri i glassfiber, for millitært bruk. | |
1987 | Range Rover bringer Land Rover tilbake til det amerikanske markedet med Range Rover of North America. | |
1988 | Rover Group kjøpes opp av British Areospace for £150,000,000 av statlige midler. | |
1989 | Honda kjøper 20 prosent av aksjene i Rover og inngår modell-samarbeid. Land Rover Discovery avdukes under bilutstillingen i Frankfurt. Denne ble utstyrt med en nyutviklet diesel-motor, 200 TDi | |
1990 | Den opprinnelige modellen (Land-Rover) ble omdøpt til Defender. Land Rover selger sine 23 prosent i Land Rover Santana. 5-dørs Discovery. | |
1992 | 108-tommers Range Rover | |
1993 | Range Rover utstyres med 200 TDi og leveres i en forlenget utgave med nytt, luftdempet og elektronisk styrt hjuloppheng (EAS). Defender 90 introduseres for det amerikanske markedet. | |
1994 | 11. januar avsluttes produksjonen av 2-dørs Range Rover og motoren 200 TDi. Senere samme året ser en helt ny modell dagens lys, for første gang siden 1970. Range Rover County Classic blir navnet på den opprinnelige modellen, som produseres parallelt.
BMW kjøper Rover Group av British Aerospace for 800 millioner pund og overtar ledelsen for Land Rover. | |
1995 | Ny motor: 2.5L 300 TDi. I desember samme året blir den siste klassiske Range Roveren laget før en ansiktsløftet modell overtar. Land Rover produserer nå hundre tusen biler i året. | |
1996 | Defender blir for første gang solgt med automatgir. | |
1997 | Land Rover Freelander fulgte trenden, som gikk mer mot livsstil-modeller. Flere bilprodusenter kastet seg på bølgen og lanserte lette firehjulstrekkere for fritidsbruk og ikke minst image. Bilen var den første som ble utstyrt med Hill Descent Control (HDC), et system som bidro til bedre klatreevne i glatte stigninger. |
|
1998 | Land Rover kjørte fra Solihull (England) til bilutstillingen i Paris for å vise fram den nye Discovery Series II. Som en del av markedsføringen, ble bilene kjørt den lange veien, rundt kloden. | |
1999 | Land Rover Discovery Serie II med Active Cornering Enhancement (ACE) og HDC. | |
2000 | BMW deler Rover Group i tre deler, Rover, Mini og Land Rover. Land Rover selges til Ford, som fortsetter produksjonen i Solihull. | |
2002 | Ny Range Rover vises fram i Detroit. | 
Ranger Rover |
2003 | Land Rover Discovery og Freelander ansiktsløftes. Et hovedtrekk i endringene er de nye lyktene, som er hentet fra Range Rover. |
|
2004 | Freelander ansiktsløftes og får noen felles designtrekk med Range Rover og Discovery.
| 
Land Rover Freelander mkII |
| Designstudiet Range Stormer, som ble vist under bilutstillingen i Detroit i januar, skal vise elementer av framtidens Land Rover-moeller. Det ryktes at hele 5 modeller skal se dagens lys de nærmeste årene og dette kan være skissen til en av dem. | 
Range Stormer Concept |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar