26. mars 2011

Land Rovers historie

Knapt noen bil i verden har hatt så stor innflytelse på historen og satt sine spor så mange steder på kloden som Land Rover. Både i krig og fredstider, er Land Rovers modeller nyttige og enkelte ganger livsviktige verktøy for folk som opererer i omgivelser på grensen til det umenneskelige. Dette er biler som har blitt testet mer enn noen andre, og som viser seg å bestå de fleste prøvelser med glans. Skal noen bil i verden påstås å være menneskets beste venn må det være Land Rover. Land Rover eies i dag av Ford, og produseres i Solihull i England. 

1947 I løpet av 8 måneder går Land-Rover fra planlegging til full produksjon. Allerede før den første prototypen ble vist fram for ledelsen, ble det vedtatt at den skulle produseres. Modellen var basert på samme rammekonstruksjon som Willy's Jeep, som ble benyttet i stor grad av amerikanske styrker under 2. verdenskrig.
 

Land-Rover 8" prototype
1948Den første modellen, 80", ble vist fram i Amsterdam 30. april. Bilen hadde permanent firehjulstrekk og ble levert med dører som ekstrautstyr. I løpet av noen måneder ble dette standard. 
1949Land Rover eksporterer sin første bil til USA og Canada.  
1950En hardtop ble levert som alternativ til kallesjen. 
1954107" introduseres. Produksjonen nådde hundre tusen biler. 
1956 107" og 80" forlenges med 2 tommer. Spanske Metalurgica de Santa Ana starter lisensproduksjon av Land-Rover Santana. Selskapet utviklet også sine egne varianter. 
1957Den første dieseldrevne Land Rover. 
1958 Land Rover Serie II lanseres. Rover Motor Company of North America opprettes og overtar importen etter Roots Motors Inc. Hovedkvarteret ble plassert i Toronto i Canada. 
1959 250000 biler 
1960 Rover Motor Company of North America flyttes til New York. 
1961 Serie IIA vises fram og selges fra 1962. 
1962 En skattefri 12-seter på 109 tommer ble lansert for det britiske markedet.109" Forward Control (FC) lanseres. Denne modellen skiller seg seg fra tidligere modeller, ved at føreren er plassert helt framme i bilen, som i en moderne varebil. Bilen ble bygget på en ordinær LR ramme men fikk større lastekapasitet og ble bl.a. benyttet som ambulanse og brannbil. 
1966 Land-Rover nr. 500000. Land-Rover NADA (North American Dollar Area) 109" ble lansert i september. En prototype på en større pick-up (Gun Tractor) ble aldri satt i produksjon. 
1967 En prototype av det som skal bli Range Rover vises fram for Rover-ledelsen. Rover Motor Company fusjoneres med Leyland, som overtar det meste av styringen i selskapet. Land Rover fikk nytt dashbord.  
1968 Lyktene på Serie II flyttes fra grillen til hjulskjermene for å møte nye krav i eksportlandene. Military Lightweight 88" utviklet for slipp fra fly.
Leyland slås sammen med British Motor Holdings under navnet British Leyland Motor Corporation (BLMC).
 
1970 Range Rover lanseres i 2-dørs-utgave. Denne hadde permanent firehjulstrekk, moderne hjuloppheng og Rovers V8-motor. Land Rover-modellene utstyres med sterkere bakaksel, etter en rekke brudd på de lengre modellen.
 

Range Rover
1971 Produksjonen har nådd 750000 biler og Serie III lanseres med ny grill og helt nytt interiør.
 

Land-Rover Series III
1974 British Leyland avslutter eksporten av Land Rover til USA. 
1975 British Leyland Motor Company skifter navn til British Leyland, Ltd (BL)  
1976 Land-Rover nr. 1 million  
1978 Land-Rover, Ltd stiftes som eget selskap for videre produksjon av Land-Rover og Range Rover. Selskapet setter seg mål om å dobble produksjonen i løpet av 80-tallet. 
1979 Land Rover Stage 1 109". Bilen var en bladfjæret Serie III med V8 bensinmotor på 3,5 liter og permanent firehjulstrekk. 
1980 British Leyland trekker seg ut av det amerikanske markedet. 
1981 Range Rover med 4 dører. 
1983 Land Rover 110 med nytt oppheng, servo-styring, 5-trinns girkasse og hel frontrute ble framvist under bilutstillingen i Geneve. Modellens interiør var litt mer forseggjort enn på tidligere modeller. 
1984 Land Rover 90 (92.9") er en kort-versjon av 110. Land Rover eksporterte i 1984 til 120 land. 
1985Land Rover Llama, en prototype som aldri ble satt i produksjon. Bilen var basert på 110 med karosseri i glassfiber, for millitært bruk. 
1987 Range Rover bringer Land Rover tilbake til det amerikanske markedet med Range Rover of North America. 
1988 Rover Group kjøpes opp av British Areospace for £150,000,000 av statlige midler.  
1989 Honda kjøper 20 prosent av aksjene i Rover og inngår modell-samarbeid. Land Rover Discovery avdukes under bilutstillingen i Frankfurt. Denne ble utstyrt med en nyutviklet diesel-motor, 200 TDi 
1990 Den opprinnelige modellen (Land-Rover) ble omdøpt til Defender. Land Rover selger sine 23 prosent i Land Rover Santana. 5-dørs Discovery.  
1992108-tommers Range Rover 
1993Range Rover utstyres med 200 TDi og leveres i en forlenget utgave med nytt, luftdempet og elektronisk styrt hjuloppheng (EAS). Defender 90 introduseres for det amerikanske markedet. 
199411. januar avsluttes produksjonen av 2-dørs Range Rover og motoren 200 TDi. Senere samme året ser en helt ny modell dagens lys, for første gang siden 1970. Range Rover County Classic blir navnet på den opprinnelige modellen, som produseres parallelt.
BMW kjøper Rover Group av British Aerospace for 800 millioner pund og overtar ledelsen for Land Rover.
 
1995Ny motor: 2.5L 300 TDi. I desember samme året blir den siste klassiske Range Roveren laget før en ansiktsløftet modell overtar. Land Rover produserer nå hundre tusen biler i året. 
1996Defender blir for første gang solgt med automatgir. 
1997Land Rover Freelander fulgte trenden, som gikk mer mot livsstil-modeller. Flere bilprodusenter kastet seg på bølgen og lanserte lette firehjulstrekkere for fritidsbruk og ikke minst image. Bilen var den første som ble utstyrt med Hill Descent Control (HDC), et system som bidro til bedre klatreevne i glatte stigninger.
1998Land Rover kjørte fra Solihull (England) til bilutstillingen i Paris for å vise fram den nye Discovery Series II. Som en del av markedsføringen, ble bilene kjørt den lange veien, rundt kloden.  
1999Land Rover Discovery Serie II med Active Cornering Enhancement (ACE) og HDC. 
2000BMW deler Rover Group i tre deler, Rover, Mini og Land Rover. Land Rover selges til Ford, som fortsetter produksjonen i Solihull. 
2002Ny Range Rover vises fram i Detroit.
Ranger Rover
2003Land Rover Discovery og Freelander ansiktsløftes. Et hovedtrekk i endringene er de nye lyktene, som er hentet fra Range Rover.
2004Freelander ansiktsløftes og får noen felles designtrekk med Range Rover og Discovery.
 

Land Rover Freelander mkII
 Designstudiet Range Stormer, som ble vist under bilutstillingen i Detroit i januar, skal vise elementer av framtidens Land Rover-moeller. Det ryktes at hele 5 modeller skal se dagens lys de nærmeste årene og dette kan være skissen til en av dem.
Range Stormer Concept

Ingen kommentarer: